Bankchefer tror på sämre konjunktur

Bankerna har blivit mer pessimistiska till konjunkturutvecklingen. En majoritet av bankkontorscheferna väntar sig att konjunkturutvecklingen kommer att försvagas både på kort och på lång sikt. Det framgår av en undersökning bland 150 bankkontorschefer som genomförs på uppdrag av Almi Företagspartner.

Det blir en svag start på 2013, i alla fall om bankcheferna får rätt. Och det blir inte bättre sett på längre sikt heller. Under årets första kvartal förväntar sig så många som 70 procent en försvagning. På ett års sikt tror 57 procent att konjunkturutvecklingen försvagas. Bankcheferna är betydligt mer negativa i sin bedömning av konjunkturutvecklingen i denna mätning jämfört med föregående mätning i september. Generellt sett är pessimisterna många och optimisterna få.

Utlåningen till företag står still

Bankkontorens utlåning till små och medelstora företag står och stampar. Drygt 50 procent av bankkontoren uppger att utlåningen var oförändrad under årets fjärde kvartal. Det är små förändringar jämfört med tidigare mätningar under 2012.

Företagen avvaktar

Man tror inte att utlåningsvolymerna förändras under årets första kvartal. En klar majoritet av kontoren bedömer att utlåningen kommer att vara fortsatt oförändrad under det årets första kvartal.

På längre sikt är dock bankkontoren lite mer optimistiska, då 40 procent tror att den ökar.- Vi ser ingen tydlig trend just nu, det är osäkert åt vilket håll utlåningen går. Helt klart är företagen är avvaktande inför nya investeringar, det kan vi se även i Almis utlåning, säger Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör hos Almi Företagspartner.

Svårt för nya företag

Även beträffande företagens möjligheter att få lån uppger fler bankkontor att läget är oförändrat jämfört med föregående kvartal. Samtidigt bedömer bankkontoren att det fortfarande är något svårare för nya företag jämfört med befintliga företag att få lån.

Bankkontoren lånar ut till små och medelstora företag

Bankkontorens företagsutlåning går till största delen till små och medelstora företag. Nio av tio kontor uppger att mellan 80 och 100 procent av utlåningen går till företag med färre än 250 anställda.

Om undersökningen

Undersökningen genomförs varje kvartal av CMA - Centrum för Marknadsanalys AB på uppdrag av Almi Företagspartner AB och är baserad på telefonintervjuer med 150 bankkontorschefer i hela landet. Den senaste undersökningen är baserad på telefonintervjuer under perioden 26 november - 11 december 2012.

Läs Almis Låneindikator, januari 2013: www.almi.se

Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör Almi Företagspartner, tel 070-314 34 34.

Om Almi

Almi erbjuder rådgivning, lån, riskkapital och inkubatorprogram. Det kan gälla idéer i tidiga faser eller befintliga företag som står inför en tillväxt- och expansionsfas. Vi vill se fler framgångsrika företag som skapar tillväxt och förnyelse. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.