Företagen lånar mer

Bankernas utlåning till företag ökar. Närmare hälften av bankkontoren uppger att utlåningen till företag ökade under årets första kvartal.  Man är också mycket positiv till den kommande utlåningen, både för det kommande kvartalet och på längre sikt. Det framgår av en färsk undersökning som genomförts på uppdrag av Almi Företagspartner.

För det kommande kvartalet tror över hälften av de tillfrågade bankcheferna att utlåningen kommer att öka. På ett års sikt är ännu fler positivt inställda och över 60 procent tror på en ökad utlåning.

- Bankkontorens tro på framtiden är mycket stark. Att utlåningen ökat under första kvartalet är en positiv konjunktursignal som visar att företagen tror på en god utveckling och vågar investera, säger Anna Hallberg, vice vd Almi Företagspartner.

Konjunkturen stärks

En majoritet, över 60 procent av bankkontoren, tror att konjunkturen kommer att stärkas på ett års sikt. Det är en kraftig ökning jämfört med föregående mätning.

- Under första kvartalet har förväntningarna på konjunkturutvecklingen vänt. Nu råder en mycket positiv förväntan på utvecklingen. Det innebär också att företagen vågar investera och satsa framåt, säger Anna Hallberg.

Bankernas kreditvillkor

Företagens möjligheter att få lån har inte förändrats under första kvartalet. En klar majoritet av bankkontoren uppger att möjligheterna för företag att få lån är oförändrad, både för nya och för befintliga företag.

- Behovet av Almis finansiering är viktigt när konjunkturen tar fart. Vi kan erbjuda både riskkapital och lån med varierande villkor för att möta marknadens behov. Med det nya Tillväxtlånet har vi nått många nya företag. Nu kommer vi snart att lansera Almi Invest riskapitalfond nummer två. För många är Almis finansiering direkt avgörande för företagets satsning ska kunna genomföras. Särskilt för företag med nya innovativa idéer och företag som vill växa, både i Sverige och internationellt. säger Anna Hallberg.

Stor efterfrågan på nya Tillväxtlånet

Under första kvartalet 2015 ökade Almis utlåning med 27 procent. Det är en allmänt ökad optimism bland företagen som ligger bakom ökningen. Även det nya Tillväxtlånet som lanserades i februari har bidragit till den kraftiga ökningen. Ett hundratal innovativa tillväxtföretag har redan beviljats Tillväxtlånet.

- Med Tillväxtlånet har vi nått ut till en ny målgrupp. Det är innovativa företag med stor tillväxtpotential, men där det också finns större risker för kreditgivare. Tack vara Tillväxtlånet och garanti från Europeiska investeringsfonden har vi nu möjlighet att finansiera även dessa företag, säger Anna Hallberg.

Almi har även lanserat två nya tillväxtprogram som vänder sig till nya och etablerade företag. De försöksprogram som gjordes under 2014 visade på goda effekter i de deltagande företagen. Därför lanseras tillväxtprogram nu över hela landet i samarbete med Sveriges regioner. Under 2015 kommer över 1000 tillväxtföretag att deltaga i programmen.

Almi reser ny fond

Under 2014 gjordes så många som 70 riskkapital-investeringar i tidiga tillväxtföretag. Det är mer än en nyinvestering i veckan. Almi är därmed Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtföretag.

Den nya fond som nu planers blir på 1,2 miljarder med kapital från EUs strukturfonder, Sveriges regioner och Almi. Idag består Almi Invest av 8 regionala fonder som totalt förvaltar ca 1,5 miljarder kr.

– Vi har jobbat med den nya fonden i närmare ett år och förankrat den i Sveriges regioner. Vår målsättning är att fonden ska vara på plats till sommaren, säger Anna Hallberg.

Bankkontoren lånar ut till små och medelstora företag

Bankkontorens företagsutlåning går till största delen till små och medelstora företag. Nio av tio kontor uppger att mellan 80 och 100 procent av utlåningen går till företag med färre än 250 anställda.

Om undersökningarna

Undersökningen genomförs varje kvartal av CMA - Centrum för Marknadsanalys AB på uppdrag av Almi Företagspartner AB och är baserad på telefonintervjuer med 150 bankkontorschefer i hela landet. Den senaste undersökningen är baserad på telefonintervjuer under perioden 16 - 30 mars 2015.

Läs Almis Låneindikator, april 2015 »

Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör Almi Företagspartner, tel 070-314 34 34.

Almi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.

Fakta om Almis utlåning och riskkapital

• Under 2014 beviljades 4 000 företag lån på totalt 2,4 miljarder kr.

• Under första kvartalet 2015 beviljades 1170 företag lån på totalt 720 miljoner kronor. En ökning med 27 procent jämfört med samma period föregående år.

• Av dessa har 94 företag beviljats det nya Tillväxtlån på totalt 158 miljoner kronor.

• Under 2014 genomfördes 70 nya investeringar i riskkapitalverksamheten, Almi Invest. Totalt finns 375 intressanta tillväxtbolag i portföljen.