• Almi AB/

Framgångrikt samarbete mellan forskare och investerare ledde fram till bud på mångmiljardexit

Galecto Biotech som är ett av Almi Invest portföljbolag har fått ett bud på 3.3 miljarder kronor. Köpare är läkemedelsjätten Bristol Myers Squibb. Det här innebär att den behandlingsmetod för sjukdomen lungfibros som det unga forskarbolaget har tagit fram nu kan vidareutvecklas på global nivå.

Även om det ligger många års intensivt forskningsarbete vid Lund universitet så är Galecto Biotech ett ganska ungt bolag. Utvecklingen av företaget är ett bra exempel på ett framgångsrikt samarbete där kunskap och kapital kan mötas i ett tidigt skede.

– Det här visar att vårt koncept, att tidigt plocka upp projekt ur forskningsmiljön och investera i patent, den metoden fungerar i praktiken, säger Bert Junno, vd på Forskarpatent i Syd AB.

Forskarpatent Syd AB är en investmentfond med tidigt fokus på Life Science/läkemedelsprojekt och ingår i Almi Invest.

Från början startades Galecto Biotech 2011 av Bert Junno och hans kollega Mikael Lindstam på Forskarpatent i Syd AB tillsammans med Lundaprofessorerna Hakon Leffler, Ulf Nilsson och nuvarande VD Hans Schambye. Almi Invest, genom Forskarpatent, fanns med på ett tidigt stadium och teamet bakom företaget lyckades också attrahera andra tunga investerare. Bland dem fanns flera stora internationella läkemedelsfonder som Merck Serono Ventures, Sunstone Capital, NovoSeeds och Seed Capital som tillsammans investerade 100 miljoner kronor i verksamheten.

En av de största affärerna
– Vi har skrivit på ett avtal om att sälja bolaget för 444 miljoner dollar (USD). Affären är en av de största hittills för ett ungt svensk Life Science bolag med fokus på läkemedelsutveckling, säger styrelseordförande Magnus Persson. Själv var han med och grundade företaget Aerocrine, har arbetat för Healthcap och även som Managing Partner på Column Group, ett San Fransisco baserat företag.

Budet på 3,3 miljarder kronor upplevs som en stor framgång:

­– Naturligtvis är vi glada eftersom det är ju dessa affärer som vi arbetar för att skapa. Dessutom är denna affär ett viktigt kvitto som visar att vi kan utveckla och bygga framgångsrika Life Science bolag i Sverige, säger Bert Junno, vd på Forskarpatent i Syd AB.

Kronisk lungsjukdom drabbar 300 000
Metoden som Galecto Biotech utvecklat används för behandling av den kroniska lungsjukdomen idiopatisk lungfibros. Den drabbar varje år mellan 200 000 – 300 000 människor i västvärlden och ofta med en dödlig utgång. Just nu befinner sig Galecto Biotechs behandlingsmetod i fas 1.

Bert Junno, vd på Forskarpatent tel + 46-70-777 22 09 bert.junno@forskarpatent.com
Jan Bengtsson, vd på Almi Invest, tel + 46 70-860 47 71 jan.bengtsson@almi.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.