HiloProbe vann Almi Pitch

Metod att diagnostisera och prognostisera tjocktarmscancer tog hem priset på 100 000 kr.

Närmare 100 företag hade anmält sitt intresse till årets omgång av Almi Pitch Event. Tio av dessa valdes ut att deltaga i tävlingen som ägde rum under Åre Business Forum.

I det första tävlingsmomentet fick företagen genomföra en femminuters pitch inför en namnkunnig och kapitalstark investerarpanel. Uppgifter för panelen var dels att ge värdefull återkoppling på bolagens pitchar och dels att bedöma affärsidéns potential och unikitet. Därefter fick de tävlande genomföra en koncentrerad pitch på två minuter inför publik på Copperhill i Åre. Uppgiften för panelen var nu att nominera tre finalister.

-          Det var en tuff uppgift för oss i juryn med många lovande affärsdiéer och bra pitchar i årets omgång. Det krävdes en ordentlig diskussion innan vi slutligen var helt överens om vilka vi ville se i finalen, säger David Sonnek chef SEB Venture Capital

De som tog sig vidare till final var Kontrollbolaget AB, Educate Smart AB och HiloProbe AB.

Kontrollbolaget AB som tagit fram ett nytt och effektivt verktyg för att kravställa och kvalitetssäkra konstruktioner i stål. Bolagets tester visar att en digitalisering av kravställningsdelen med kan leda till att arbetet effektiviseras med uppemot 80 procent.

Educate Smart AB som kombinerar spel med lärande. Med erfarenhet av lärande och beteenden inom spel, kombinerat med utveckling i samarbete med experter, skapar bolaget verktyg för lärande som räddar liv, sparar pengar oh tid.

Hiloprobe AB som tagit fram en metod att diagnostisera och prognostisera tjocktamscancer. Deras innovativa kliniska verktyg - ColoNode – är mer precist och ger ny information jämfört med nuvarande  rutinmetod.

-          Det här är helt fantastiskt, säger Lina Olsson vd för HiloProbe. Vi har behov av pengar till flera områden för att ta företaget vidare i utvecklingen. Bland annat kommer vi att genomföra en klinisk studie och lämna in en internationell patent ansökan.

Eva Högdahl VD på Almi Mitt AB är initiativtagare till Almi Pitch.

- Intresset för att deltaga i Almi Pitch blir bara större för varje år. I år var det ovanligt många bra affärsidéer och många professionella pitchar. Vi kommer säkert att få se mera av alla företag som deltog i årets pitch, säger Eva.

Lars Mårdbrant, Kommunikationsdirektör Almi Företagspartner AB, +46 70-314 34 34

Eva Högdahl, VD, Almi Företagspartner Mitt, tel +46 70-576 77 22

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Bildtext:

Lina Ohlsson vd för Hiloprobe mottager priset på 100 000 kronor från Almi Invests vd Mikael Karlsson.