Satsning på innovativa tillväxtföretag

Många företag i inkubatormiljöer finansieras genom Almis nya satsningar. Almi deltar vid Sveriges Innovationsriksdag i Åre 5-6 april. Almi är med sin omfattande finansiering till innovativa bolag i tidiga skeden en viktig partner till Sveriges inkubatorer och science parks.

För att möta den stora efterfrågan från innovativa företag med tillväxtpotential har vi satt ihop ett omfattande finansieringspaket på närmare fyra miljarder kronor bestående av både riskkapital och lånefinansiering", säger Göran Lundwall, VD och koncernchef för Almi Företagspartner.

I början av förra året lanserade Almi det så kallade Tillväxtlånet, som med hjälp av en garanti från Europeiska Investeringsfonden kunde erbjudas till särskilt förmånliga villkor för innovativa företag. Det nådde snabbt ut på marknaden och överträffade alla förväntningar. Almi bedömde att efterfrågan skulle vara omkring 600 miljoner kronor på ett år.

Totalt beviljade vi Tillväxtlån 2015 för över en miljard kronor till 500 företag. Ca en tredjedel av dessa företag kommer från Sveriges inkubatormiljöer och science parks. Det har funnits en lucka på marknaden som gjort det svårt för dessa små bolag med hög tillväxtpotential – och risk – att hitta finansiering, säger VD Göran Lundwall.

I satsningen för 2016 ingår också: Innovationsfinansiering anpassad för företag som driver utvecklingsprojekt och en ny riskkapitalfond om 1,3 miljarder kronor som ska investeras i unga tillväxtföretag. Almi Invests första riskkapitalfond, som startades 2009 på drygt en miljard kronor, blev fullinvesterad förra året. Idag har Almi Invest en portfölj på cirka 400 intressanta tillväxtföretag, en stor del av dessa kommer från inkubatormiljöer. Av de 76 investeringar som Almi Invest genomförde under 2015 gick mer än hälften till företag i inkubatormiljö eller företag som just lämnat en inkubator.

Sveriges Innovationsriksdag arrangeras av SISP (Swedish Incubators & Science Park). Magnus Lundin VD, ser positivt på den satsning Almi gör på finansieringslösningar i tidiga skeden.

Almis satsning på lån och riskkapital i tidiga riskfyllda skeden är en viktig pusselbit för de innovativa och tillväxtorienterade företagen som utvecklas i Sveriges högskolenära innovationsmiljöer, inkubatorer och science parks. Därför är det så glädjande att se hur väl det samarbetet fungerar. Med den extra satsning som Almi nu gör kommer vi att se fler innovativa idéer som lyckas med sin kommersialisering och tar steget ut på en internationell marknad, samt fler företag med bas i Sverige som kan växa snabbare, säger Magnus Lundin.

Göran Lundwall håller med om att samarbetet med inkubatorer och science parks är viktigt. Såväl riskkapital som Tillväxtlån är riktat mot innovativa företag som ofta återfinns i Sveriges inkubatormiljöer, företag som annars skulle ha svårt få nödvändig finansiering för att kunna kommersialisera sina idéer framgångsrikt.

Vi tar medvetet en högre risk när det finns stor tillväxtpotential i företagen. Sveriges välstånd bygger på att våra företag är innovativa och konkurrenskraftiga. Därför måste vi kunna erbjuda goda förutsättningar för bolag att starta, utvecklas och ta steget ut på internationella marknader. Med det nya finansieringspaketet ökar vi våra insatser för företag i tidiga skeden, och därmed kan ännu fler innovativa idéer och företag få möjlighet att utvecklas och växa”, säger Göran Lundwall.

Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör Almi Företagspartner, tel 070-314 34 34.

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, 076-880 88 10

Almi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.