SKAPA söker 2021 års bästa uppfinnare och innovatör

Över en miljon kronor delas ut. Särskilt pris till årets unga innovatör.

– Sverige har genom åren hållit sig i framkant när det gäller innovation. Stiftelsen SKAPA vill genom att premiera, lyfta fram och belöna nya uppfinningar och innovationer skapa en bättre värld och samtidigt bidra till att Sverige fortsätter med att ligga i framkant och är ett av de mest innovativa länderna i världen säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Stiftelsen SKAPA uppmanar idérika människor att tävla om SKAPA-priset. Unga, födda mellan 1991 och 2001, tävlar också om SKAPA-talang för unga innovatörer. Ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida.

Även i år delar stiftelsen ut ett nationellt pris, SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith, på 100 000 kr till en person som är en förebild. Nominering/ansökan på hemsidan senast 15 september.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset.

Förra årets vinnare av  SKAPA-priset blev Karl Bäckström från Västra Götalands län som har utvecklat ett system, Enerbox, för analys och kontroll av elsystem med hjälp av AI vilket ger el med stabil och bra kvalitet.

Enkelt att söka

Intresset för SKAPA priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta när allt sker digitalt. Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida,  www.stiftelsenskapa.se. Man kan söka själv eller nominera någon annan.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1991 och 2001 har också möjlighet att tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer. Förra året vann Sofie Westberg från Östergötlands län med sin produkt RHEVA som skyddar sår hos djur och som minskar infektionsriskerna och behovet av antibiotika.

– Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skedde för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga och särskilt fler kvinnliga innovatörer som vill förverkliga sina idéer, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Pristagare på länsnivå

Det första steget i urvalsprocessen sker på länsnivå, där en regional SKAPA-jury bestående av representanter från länsstyrelser, Science Parks, Almi Företagspartner, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer utser länsvinnare. En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-talang för unga innovatörer utses. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån där den nationella juryn utser årets nationella pristagare.

I varje län hålls en länsprisutdelning med landshövdingen som prisutdelare. Där delas priser på minst 10 000 kronor ut till varje länsvinnare.

Nationell bedömning och prisutdelning

På Stockholmsmässan i Stockholm den 11 november får länsvinnarna chansen att göra en kort, publik, presentation (pitch) av sitt projekt som då bedöms av en kvalificerad panel. Ett pitchpris utdelas till den bästa pitchen.

Utdelning av priset sker i år i Stockholm den 11 november 2021 på kvällen under SKAPA Innovationsgala. 500 000 kronor delas ut till årets vinnare av SKAPA-priset och 250 000 till SKAPA-talang för unga innovatörer. Även i år kan det bli en digital Innovationsgala och pitchtävling.

Mer information bland annat om tidigare års länsvinnare finns på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, projektledare@skapapriset.se

Så här ansöker du

1. Du kan söka själv eller nominera någon annan

2. Fyll i ansökan på www.stiftelsenskapa.se

3. Ansök senast den 31 maj 2021, samma formulär för alla tävlande

4. Tips: vid bedömningarna fäster juryn stor vikt vid kreativiteten liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är hur komplicerad idén är, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund samt samhällsnyttan. En bedömning görs också efter hur väl idén förhåller sig till FNs hållbarhetsmål.

Vinnare av SKAPA-priset, åren 2009-2018

2019 – Francesco Gatto från Stockholms län som har utvecklat ett diagnostiskt kit för att upptäcka återfall i cancer.

2018 – Joakim Staberg från Jönköpings län som har utvecklat en teknik med vilken man kan få en snabb och högkvalitativ infärgning av en textil tråd samtidigt som tråden används för brodyr i produktion.

2017 – Björn Garplind och Anders Friberg från Östergötlands län. De har utvecklat passiva tunna fuktsensorer med tillhörande handskanner och datalagring i molnet och funktioner som möjliggör avläsning av relativ fuktighet inuti byggnadskonstruktioner utan förstörande åtgärder.

2016 – Tongyun Shen från Skåne län. Hon har utvecklat en metod för hållbar livsmedelsproduktion med förbättrade fröer. En metod som rätt utvecklad kan bidra positivt till världens behov av matförsörjning.

2015 – Roger Gustavsson från Västernorrlands län. Utvecklade en avfuktare för hydrauliksystem som med hjälp av maskinens befintliga luftkonditioneringssystem kyler och kondenserar bort fukten innan den når oljetanken.

2014– Mehrdad Mahdjoubi från Skåne län.

Utvecklade en återcirkulerande dusch vilken återanvänder och renar duschvatten fortlöpande.

2013– Ulrik Beste från Uppsala län

Utvecklade ett material som lämpar sig för friformning i 3D skrivare av komplicerade detaljer med stor nötningsbeständighet.

2012– Linnéa Lindau från Västra Götaland.

Utvecklade en metod som erbjuder möjligheter att styra processer genom att i realtid och beröringsfritt mäta och karaktärisera komplexa vätskor som strömmar i processrör, genom att analysera hur ljudspektrum förändras då det passerar genom vätskan. Systemet är adaptivt och kan enkelt monteras på processrör utan dyra stillestånd i processen.

2011 – Gaston Lavén och Martin Kullberg, Stockholm

Uppfann en metod som sänker miljökostnaden och förbättrar arbetsmiljön. Man återanvänder istället för att producera avfall. Genom att återvinna fastfasbundna reagens kan man använda processer som tidigare varit för kostsamma eller miljöfarliga.

2010 – Per-Olof Karlsson, Norrbotten

Uppfann en produkt som gör det möjligt att på ett energisnålt sätt producera fordonsgas från restprodukter inom exempelvis jordbruk. Fordonsgasen framställs genom förädling av biogas som renas från koldioxid.

2009 – Anna Stenstam, Karin Bryskhe och Daniel Topgaard, Skåne

Uppfann en produkt och teknik för att spåra bland annat bröstcancer med hjälp av magnetkamera. Den nya tekniken innebär att sjuka celler enklare kan upptäckas utan att man behöver ta ett vävnadsprov.

SKAPA-talang för unga innovatörer

2019 – Isabella Palmgren, Nicolas Maxant och Emil Vestman från Västra Götalands län för uppfinningen Mimbox som återvinner tvättvattnet från tvättmaskiner.

2018 Ahmed Mireé från Jönköpings län med ”E-Z Pin” som är en sprint, som inte kläms fast och därmed underlättar användningen av handbrandsläckare.

2017 Måns Jarlskog från Skåne län

För hans metod ”VULTUS” för att optimera spridning av gödsel och växtskydd.

2016Philip Olsson från Hallands län

För hans anordning för att öva och spela in sång utan att störa grannar.

2015 – Christoffer Hamin och Viktor Prim från Gävleborgs län.

För deras spårledningsmätare som gör det möjligt att förutse felaktiga rödljus för tåg.

2014 – Jens Kellerup, Simon Zhongxia He samt Dzana Damjanovic från Västra Götalands län

För deras höghastighetsradiolänk för trådlös dataöverföring som ersätter alla sorters fiberkablar vid evenemang och mediaproduktion.

2013 – Niklas Salomonsson från Uppsala län

För hans sensorsystem för kolfiberrobot som möjliggör 3D positionering i realtid som kompenserar för flexning i robotarmarna.

2012 – Hassan Jalal och Ahmad Alsegoff från Västra Götaland

För deras metod för säkerhetsuppgradering av bland annat vatten- och avloppsverks säkerhetssystem för att möta cyberattacker. Metoden erbjuder en billig lösning för att höja säkerheten från modemen vid de mekaniska funktionerna till styrsystemet via krypterad kommunikation.

2011 – Jonas Wamstad och Fredrik Edström, Uppsala

Behovet av rent drickvatten är idag stort i hela världen. Jonas Wamstad och Fredrik Edström uppfann en metod som gör att enskilda människor, oberoende av elenergi, kan producera sitt eget dricksvatten från luft.

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Lars Mårdbrant
kommunikationsdirektör, Almi
lars.mardbrant@almi.se

Vi investerar i framtida tillväxt!
Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi Företagspartner AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.