Superstål från Uppsala biter bäst

Almi Invest gör en nyinvestering i Uppsalabolaget VBN Components AB. Bolaget har utvecklat slitstarka material och en tillverkningsmetod som kommer revolutionera dagens tillverkningsindustri. Resultatet blir en snabbare och mer exakt tillverkning samt betydligt mindre materialspill.

Själva tekniken går ut på att bygga ett verktyg direkt från metallpulver vilket ger minimalt antal processteg, lågt materialsvinn och stora möjligheter att forma komplicerade verktyg. Den här s.k. 3D-printningstekniken innebär ett paradigmskifte för komponenttillverkning och bedöms ha stor marknadspotential till exempel när det gäller tillverkning av verktyg för skärande bearbetning. 3D-printning innebär att man utgår från en exakt tredimensionell ritning av önskad komponent, och sen tillverkas, 3D-printas, enligt en speciell metodik. VBN Components ligger i den absoluta frontlinjen på detta område.

-     Förutom sin patentskyddade nötningsbeständiga materialgrupp Vibenite® så har de dessutom en patenterad tillverkningsmetodik. Företaget står väl rustat för att kunna expandera, säger Åsa Otterlund, Investment Manager på Almi Invest.

Eget stål biter bäst
VBN Components har också bevisat att deras stål verkligen håller måttet under verkliga förhållanden. Volvo Construction Equipments (VCE) fabrik i Eskilstuna har testat världens första 3D-printade kugghjulsfräs med stor framgång. Verktyget var tillverkat av VBN Components stål och jämfördes med ett verktyg som tillverkats av traditionellt stål. Vibenite®60 visade sig i första testerna ha 2-3 gånger så lång livslängd som standard. Materialets bevisade styrka och nötningsbeständighet kommer att få betydelse i praktiken:

–   För ett tillverkningsföretag innebär det ökad produktivitet och färre avbrott i produktionen, vilket leder till stora besparingar för företaget, säger Ulrik Beste, vd för VBN Components.

Själv vann han och medgrundarna till VBN Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA Utvecklingsstipendium 2013 och blev dessutom i somras en av finalisterna i tävlingen “Framtidens entreprenör” som arrangerades av SvD och Investmentbanken Carnegie. VBN Components fick också ta emot 2014 års Bona Postulata pris som delas ut till företag i Uppsala län med stark tillväxtpotential.

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se
Åsa Otterlund, Investment Manager Almi Invest tel +46 70-299 15 50 asa.otterlund@almi.se
Ulrik Beste, vd VBN Components tel: +46 70-235 86 26 ulrik.beste@vbncomponents.com

Om Almi Invest
Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.