AIGS system levererat av Techtum hittade den första SARS-CoV-2 mutationen (N501Y) i Sverige.

Den 20:e december så upptäckte AIGS (Automatic Intergated Genedetection System) från Hangzhou LifeReal Biotechnology Co. Ltd. den första patienten med den nya engelska Sars-CoV-2 (N501Y) under en provtagning.

AIGS systemet använder sig av ytterligare en analys utöver den vanliga RT-PCR teknologin som innebär att framtida mutationer av Sars-CoV-2 kommer att detekteras. Tekniken bygger på att varje DNA sekvens har sin egna smältpunkt varför det går att detektera att en mutation finns. AIGS detekterar inte var mutationen finns eller hur DNA-sekvensen ändrats varför ytterligare analys behövs, vanligtvis NGS sekvensering.
Att använda AIGS parallellt med storskaligt screening ger bättre kontroll på uppkomst av nya mutationer.

AIGS levereras av dotterbolaget Techtum. Varje system har en årsförbrukning av kit i storleks-ordningen 800 – 2 000 MSEK. Techtum räknar med att AIGS bidrar starkt till både resultat och volym under 2021.

VD Mikael Havsjö
Mikael.havsjo@alphahelix.com

SO Ulrica Karlsson
Ulrica.Karlsson@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975.