ORDER PÅ INSTRUMENT OCH FÖRBRUKNING FÖR COVID-19 DIAGNOSTIK

AlphaHelix dotterbolag Techtum har fått en order med ett initialt värde om 2 MSEK från
Life Genomics gällande fyra EasyNAT1 med vardera 8 analysmoduler samt fem MIC2 QPCR-instrument. De kommer att ingå i Life Genomics verksamhet kopplad till Testcenter på svenska flygplatser. Leverans sker i maj.

Det totala ordervärdet är helt avhängigt på pandemins utveckling samt i vilken utsträckning analyserna görs med EasyNAT, då förbrukningsförsäljningen till MIC är försumbar i sammanhanget. Varje instrument har kapacitet att köra 8 prover inom 50 minuter och analyskanalerna är helt oberoende av varandra. Det är osannolikt att EasyNAT systemen blir fullt utnyttjade samtidigt som det är omöjligt att förutse vilka intäkter som ligger i framtida beställningar av kit.

Ytterligare två system, en 4:a och en 8:a är beställda av andra företag med leverans i maj.

VD Mikael Havsjö
Mikael.havsjo@alphahelix.com

1 EasyNAT tillverkas av Ustar, Hangzhou, Kina. Det är ett PCR baserat point-of-care instrument med ett mycket brett användningsområde inom molekylär diagnostik. Det finns i tre versioner för att täcka alla kapacitetsbehov på den kliniska marknaden. EastNAT har en konkurrenskraftig prissättning och hög prestanda. Techtum har i samband med de senaste beställningarna erhållit distribution i Norden.

2 MIC (Magnetic Induction Cycler) är ett QPCR instrument som tillverkas av BioMolecular Systems, Australien. Kompakt och snabbt. Techtum har tidigare distribution i Sverige och i dagarna erhållit distribution för Norge och Danmark.

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975.