Örebro universitet med Techtum som teknisk samarbetspartner i stort forskningsprojekt

Örebro Universitet har fått 11 MSEK från KK-stiftelsen för forskning inom inflammasomer. Syftet är att försöka förklara varför immunförsvaret reagerar olika hos olika människor.

Örebro Universitet har fyra företag som samarbetspartner i detta projekt; bland andra Techtum Lab och Sandvik. Techtums roll är dels som teknikkonsulter men också som leverantör av utrustning.

”Örebro sökte spetskompetens inom bl.a. genuttrycksanalys, extraktion, automation och biobanking. Vi anser själva att vi är duktiga på detta men är ändå smickrade av att lilla Techtum valdes; inte bara som leverantör av lösningar; utan också som tekniska konsulter. Vi ser att detta kommer att stärka våra samarbeten med den akademiska världen.” säger Techtums VD Håkan Evefors i en kommentar.

”Jag tror att Örebro gör helt rätt i denna satsning; dels satsar man på tvärvetenskapligt samarbete; dels inkluderar man aktivt näringslivet i projekt som gagnar stora delar av samhället. Man kommer att nå snabbare resultat och nå ut bättre med sina resultat.” tillägger VD Mattias Molin

Örebro Universitets egen pressrelease om detta går att finna här.

Kontaktpersoner på AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (Publ.):

VD Techtum Lab Håkan Evefors

evefors@techtum.se