Techtum ersätter Kapa med PCRBio

Som tidigare meddelats förlorade AlphaHelix dotterbolag Techtum vid årsskiftet försäljningsrättigheterna för enzymtillverkaren KAPA Biosystems; då bolaget tidigare köptes upp av Roche. För Techtum innebar detta ett intäktsbortfall med drygt 6 MSEK.

Techtum har tecknat distributionsavtal med brittiska PCR Biosystems Ltd. Bolaget är en värdig ersättare till Kapa med produkter som är fullt jämförbara med KAPAs. Ledningen räknar med att ta igen en stor del av försäljningstappet med hjälp av den nya agenturen.”

Vi har ju faktiskt redan startat vår försäljning och våra kunder verkar nöjda med PCR Bio. För alla produkterna är prestanda bättre eller samma som tidigare. PCR Bio saknar dock KAPAs bredd inom NGS. NGS stod för knappt halva Techtums enzymförsäljning under 2016.” säger Techtums VD Håkan Evefors i en kommentar.

Avtalet är exklusivt och omfattar Sverige och Norge.

Prisbilden är en annan fördel; med detta avtal kommer vi att vara mycket konkurrenskraftiga i både Sverige och Norge. Det kommer att bli lättare att sälja PCR Bio. Jag skall dock vara uppriktig och säga att det kommer att ta lång tid innan vi når föregående års enzymförsäljning.” avslutar Håkan Evefors.

Taggar: