• Alteco Medical/

Alteco Medical AB breddar målgruppen för sina behandlingar och avbryter multicenterstudien ASSET i Skandinavien.

Alteco Medical AB (”Alteco”) har sedan början på 2015 drivit en multicenterstudie på kliniker i Sverige, Norge och Finland. Syftet med studien har varit att stärka evidensen för bolagets produkt, Alteco® LPS Adsorber. Studien har inneburit stora kostnader för ett bolag av Altecos storlek och har också blivit avsevärt försenad bl.a. pga. stränga inklusionskriterier. Styrelsen har löpande utvärderat den medicinska och kommersiella nyttan av att fortsätta studien i förhållande till alternativa allokeringar av resurser och kapital. Styrelsen har, baserat på denna utvärdering, nu kommit fram till att bolagets resurser och kapital mer effektivt kan användas för satsningar inom andra områden, varför man har beslutat sig för att avbryta studien.

I och med detta beslut kommer bolaget att ha mer resurser för andra initiativ. Bolaget kommer att intensifiera sin satsning på Clinical ICU Project i Tyskland och även överväga eventuella nya länder som detta projekt kan initieras i. Bolaget, som traditionellt har riktat in sig på sepsispatienter som vårdas på intensivvårdsavdelningar, har nu även tagit beslut om att bredda målgruppen för behandling till andra områden, bl.a. förebyggande, där det bedöms att patienter kan ha nytta av behandling med Alteco® LPS Adsorber. Efterfrågan från europeiska sjukhus inom en rad discipliner styrker det strategiska beslutet att bredda målgruppen av patienter. Det är en stor fördel att behandlingarna är klart definierade, preventiva och planerade. Alteco samarbetar med sjukhus i Tyskland, Italien och Storbritannien och avser att genomföra studier på leverpatienter (främst avseende s.k. Acute-on-Chronic-Liver-Failure och transplantation), hjärt- och kärlkirurgipatienter och s.k. ECMO-patienter (se förklaringar nedan).

Det är glädjande att potentialen för Altecos terapi vidgas och att vi kan se ett stort intresse direkt från läkarna. Vi kommer även fortsättningsvis att rikta oss till de kritiskt sjuka patienterna på intensivvårdsavdelningarna men det känns väldigt spännande att utforska behandlingar som kan förebygga sepsis. Möjligheten att rikta sig till väldefinierade patientgrupper kommer att stärka vårt behandlingskoncept. Baserat på styrelsens beslut känns det bra att vi kan utöka vår målgrupp och allokera våra resurser på ett sätt som gynnar Alteco och patienterna, säger VD Håkan Petersson.

Leverpatienter. Acute-on-Chronic-Liver-Failure (ACLF) drabbar cirka 170 000 patienter per år i Europa med hög mortalitet. Patienterna drabbas av translokation av bakterier från mag—tarmkanalen in i blodbanan, vilket leder till sepsisliknande tillstånd utlöst av endotoxin. Även transplantations­patienter drabbas i mycket stor utsträckning av sepsis. Denna grupp är mindre men det rör sig ändå om cirka 20 000 patienter årligen globalt.

Hjärt och kärlkirurgi. Vid stora hjärt- och kärlkirurgiska ingrepp stängs patienternas blodcirkulation av och ersätts av en hjärt-lungmaskin. Patienterna drabbas i stor utsträckning av translokation där bakterier från mag-tarmkanalen läcker ut i blodbanan och utlöser sepsis. Uppskattningsvis genomförs fler än 700 000 operationer årligen globalt.

ECMO (Extracorporeal membrane oxygenation). Vid syresättning av blodet utanför kroppen vid lunginsufficiens löper patienterna en mycket hög risk att drabbas av sepsis. Det finns ca 7 000 patienter per år globalt

Denna information är sådan information som Alteco Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2017.