Delårsrapport 2017-01-01 till 2017-03-31

Sammanfattning av delårsrapport

Första kvartalet (2017-01-01 till 2017-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 384 962 SEK (1 339 781).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 401 926 SEK (-1 794 794).
  • Soliditeten uppgick till 89 % (83 %).

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 27 296 000 aktier per 2017-03-31.

Årsstämma                                       2017-05-16

Halvårsrapport                                  2017-08-10

Väsentliga händelser under första kvartalet 2017

• Bolaget tecknar avtal med Markomed Ltd. om distribution av Alteco® LPS Adsorber i länderna Kroatien, Bosnien-Herzegovina och Slovenien.
  • Bolaget tecknar avtal med sammanlagt sex sjukhus i Tyskland inom projektet Clinical ICU Project där varje sjukhus kommer att behandla minst fem patienter med Alteco®LPS Adsorber.
  • Bolaget tecknar avtal med Neurotechs Ltda om distribution av Alteco® LPS Adsorber i Brasilien.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Bolaget tecknar avtal med ytterligare tre sjukhus i Tyskland inom projektet Clinical ICU Project. Totalt har 9 sjukhus tecknat avtal med Alteco
  • Bolaget breddar målgruppen för sina behandlingar och avbryter multicenterstudien ASSET i Skandinavien

Resultaträkning

Bolagets omsättning för det första kvartalet 2017 uppgick till 1 384 962 SEK (1 339 781), vilket är en ökning med 3 %. Bruttovinstmarginalen under första kvartalet uppgick till 63 % (63 %).

Försäljningskostnaderna för det första kvartalet uppgick till -1 818 076 SEK (-1 373 322), en ökning med 32 %. Främsta anledningen till ökningen är högre personalkostnader som en följd av beslutade investeringar i försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter.

Administrationskostnaderna uppgick till -1 008 281 SEK (-980 557).

Kostnader för forskning och utveckling uppgick till -442 495 SEK (-351 553), en ökning med 25 % och främsta anledningen till ökningen är högre avskrivningar.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 401 926 SEK (-1 794 794), en minskning med 34 %.

Balansräkning

Immateriella anläggningstillgångar uppgick per den 31 mars 2017 till 6 319 560 SEK och bestod av balanserade utvecklingskostnader, patent och varumärken.

Per den 31 mars 2017 uppgick Bolagets omsättningstillgångar till 11 408 538 SEK och bestod främst av kundfordringar om 2 487 925 SEK och kassa och bank om 7 236 450 SEK.

Eget kapital per 2017-03-31 uppgick till 15 719 466 SEK, vilket medför en soliditet på 89 %.

Per den 31 mars 2017 uppgick de kortfristiga skulderna till 2 025 962 SEK och utgjordes främst av upplupna kostnader om 1 104 220 SEK.

Sepsis     orsakar idag fler dödsfall än HIV, lung-,
    bröst- och prostatacancer tillsammans.

VD Håkan Petersson kommenterar

Alteco lyckades öka omsättningen något under det första kvartalet i år jämfört med samma kvartal 2016, detta trots att Ryssland fortsatt gör neddragningar i sjukvårdsbudgeten.

Under kvartalet tecknades ett exklusivt distributörsavtal med en ny partner, Markomed i Kroatien, för distribution av Alteco® LPS Adsorber i tre länder på Balkanhalvön; Kroatien, Slovenien och Bosnien-Hercegovina. I samband med avtalstecknandet levererades en order till Markomed till ett värde av cirka SEK 240 000.

Alteco tecknade också ett exklusivt distributörsavtal med det brasilianska bolaget Neurotechs Ltda med huvudkontor i Sao Paulo. Avtalet löper på tre år med möjlighet till förlängning. Avtalet är villkorat av att Alteco beviljas en registrering som möjliggör försäljning på den brasilianska marknaden, vi kommer att erhålla resultatet av den påbörjade registreringen under det andra kvartalet i år.

Som tidigare meddelats så är det Bolagets ambition att under 2017 expandera till ytterligare några utvalda marknader. Vårt fokus är dock att skapa en ökad penetration och användning på de marknader där vi redan verkar. Det enskilt viktigaste projektet för ökad penetration är vårt ”Clinical ICU Project” där vi har som målsättning att under 2017 starta samarbete med 20 kliniker på den viktiga tyska marknaden. Det är mycket glädjande att konstatera att vi i skrivande stund har tecknat avtal med nio sjukhus i Tyskland och vi bedömer intresset från ytterligare sjukhus som stort. Vi räknar med att erhålla de första resultaten från genomförda behandlingar under det andra kvartalet i år.

Den 26 april beslutade styrelsen att avbryta den skandinaviska multicenterstudien och att bredda målgruppen för företagets behandlingar. Det är positivt att potentialen för Altecos terapi vidgas och att vi kan se ett stort intresse direkt från läkarna. Vi kommer även fortsättningsvis att rikta oss till de kritiskt sjuka patienterna på intensivvårdsavdelningarna men det känns väldigt spännande att utforska behandlingar som kan förebygga sepsis. Möjligheten att rikta sig till väldefinierade patientgrupper kommer att stärka vårt behandlingskoncept. Baserat på styrelsens beslut känns det bra att vi kan utöka vår målgrupp och allokera våra resurser på ett sätt som gynnar Alteco och patienterna på ett bra sätt.

Håkan Petersson

VD, Alteco Medical AB

Sepsis (livshotande blodförgiftning)

Sepsis är en av de vanligaste dödsorsakerna inom den moderna intensivvården. Antalet patienter med sepsis har ökat med omkring 100 procent det senaste årtiondet. Vidare är sepsis den främsta dödsorsaken i samband med allvarliga infektioner, trots stora medicinska framsteg inom vaccinationer, antibiotika och avancerad intensivvård. Fler människor avlider årligen av sepsis än av HIV, lung-, bröst- och prostatacancer tillsammans och det finns ett mycket stort behov inom intensivvården av nya behandlingsmetoder för att förbättra överlevnaden bland patienter med sepsis[1].

Med Alteco® LPS Adsorber har hittills över 2 700 behandlingar genomförts utan några rapporterade produktrelaterade biverkningar. En behandling tar cirka två timmar och det krävs i genomsnitt 1,3 behandlingar per patient för att bryta sepsisförloppet.

Besparingarna i sjukvården vid användning av Altecos produkt beräknas till 1-3 vårddygn på intensivvårdsavdelningen, motsvarande omkring 60 000 – 200 000 SEK per sepsispatient[2].

Alteco Medical AB noterades på AktieTorget under mars 2014. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF). Per den 31 mars 2017 uppgick antalet aktier i Alteco till 27 296 000 stycken. Det finns inga utestående optioner eller optionsprogram.

Principer för delårsrapportens upprättande

Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som Bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och med tillämpande av allmänna råd, rekommendationer samt uttalanden från Bokföringsnämnden.

Lund, den 27 april 2017

[2] Bedömning av Altecos Medicinska Råd