Stämmokommuniké från årsstämma

Idag, den 16 maj 2017, hölls årsstämma i Alteco Medical AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Fastställande av resultatdisposition

Stämman beslutade dels att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen, dels att disponera över bolagets förlust enligt den fastställda balansräkningen, i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningen samt att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2016. Härutöver beslutade stämman att bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Fastställande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och av antalet revisorer samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fem styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att styrelsearvode skall utgå med sammanlagt 390 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna enligt följande: styrelsens ordförande ska erhålla 130 000 kronor och var och en av de övriga styrelseledamöterna ska erhålla 65 000 kronor. Vidare beslutade stämman att en revisor skall utses samt att arvode till revisor skall utgå enligt avtal.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att Anders Althin, Ugo Grondelli, Hans Petersson, Olof Stocksén och Mats Wahlström omväljs som styrelseledamöter. Stämman beslutade vidare att omvälja Hans Petersson till styrelseordförande. Härutöver beslutade stämman att bolagets revisor Bertil Raue omväljs till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår.

Beslut om ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade att ändra bolagsordningen i enlighet med nedanstående:

Före detta lydelse Ny lydelse
§ 6   Styrelse Styrelsen skall bestå av lägst tre och högst   sju ledamöter med högst två suppleanter. § 6   Styrelse Styrelsen skall bestå av lägst fyra och högst   sju ledamöter med högst två suppleanter.
§ 12   Avstämningsförbehåll Den aktieägare eller förvaltare som på   avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett   avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om kontoföring av   finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt   4 kap. 18 § första stycket 6 – 8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva   de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551). § 12   Avstämningsförbehåll Den aktieägare eller förvaltare som på   avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett   avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler   och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på   avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6 – 8 nämnda lag, ska   antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 §   aktiebolagslagen (2005:551).

Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen, eller den styrelsen utser, att vidta de eventuella smärre justeringar i stämmans beslut som kan visa sig nödvändiga vid registrering av beslut.

Lund i maj 2017

Alteco Medical AB (publ)

STYRELSEN

För ytterligare information, vänligen kontakta VD Håkan Petersson på telefon 0706 - 32 00 43.