AMF Fonders vd Jonas Eliasson om det betydelsefulla PPM-valet

Stora förändringar sker för närvarande på det fondtorg där svenskarna kan välja hur deras premiepension ska placeras. Bakgrunden är att reglerna skärpts för att komma åt oseriösa aktörer på marknaden.

Tydligare och hårdare kvalitetskrav har lett till att antalet fonder nu bantats ordentligt. När Pensionsmyndigheten i mitten av januari redovisade resultatet av den gallring som skett under hösten stod det klart att 269 fonder fått lämna fondtorget. Det uppskattas påverka runt 630 000 fondsparare som har eller har haft pengar i de fonder som nu inte längre är valbara.

De sparare som påverkas av förändringarna kan antingen låta bli att göra något. Då hamnar de i den så kallade soffliggarfonden, statliga AP7 Såfan. Sparare kommer också bli erbjudna att flytta till en liknande fond inom samma fondbolag.

Spararna kan även ta ett aktivt beslut och välja de fonder de själva önskar. Då har man möjlighet att aktivt se över vilken placeringsinriktning man får i sitt nya sparande, och även försäkra sig om att den nya fonden har en låg förvaltningsavgift.

Viktigt att se över sin pension

Enligt Jonas Eliasson, vd för AMF Fonder, är det klokt att själv skapa sig en bild av hur man vill att de pengar som sätts av till premiepensionen ska placeras. Det är bara så man kan vara helt säker på att få fonder som man har förtroende för, med rätt risk och låg avgift. Viktigt att spararna gör medvetna val.

– Det är hög tid för de som har fonder som avregistreras att se över premiepensionen! Det statliga förvalet har gått bra historiskt, men det är ingen garanti för att det kommer att gå lika bra framöver. Det är viktigt att se över sina fonder regelbundet så att man får en risknivå som passar den egna livssituationen. Och för att se till att man betalar en så låg förvaltningsavgift som möjligt.

Just avgiftsnivån är något som Jonas Eliasson betonar som särskilt viktig.

– Eftersom premiepensionen är ett långsiktigt sparande blir avgifterna väldigt viktiga. Man kan se det som en omvänd ränta-på-ränta effekt, där höga avgifter under lång tid får en negativ påverkan på din avkastning. På AMF Fonder har vi gått i bräschen för låga avgifter. Våra fonder är aktivt förvaltade och har en låg förvaltningsavgift. Aktiefonderna kostar 0,18 procent inom premiepensionen, räntefonderna 0,10 procent . Om man köper fonderna på olika fondtorg kostar aktiefonderna istället 0,40 procent, och räntefonderna 0,10 procent.

Populära och hållbara fonder

Jonas Eliasson pekar på att AMFs fonder passar särskilt bra för ett långsiktigt sparande som det till pensionen. De har även höga hållbarhetsbetyg, och tillhör i flera fall de mest populära fonderna inom premiepensionen.

– Både AMF Aktiefond Sverige och AMF Aktiefond Världen tillhör de tio högst rankade om man tittar på antal sparare och kapital under förvaltning. Även AMF Balansfond kommer högt upp. Det speglar ett stort förtroende som vi är väldigt glada och stolta över.

Inom hållbarhetsområdet får AMF Fonder höga betyg* av det oberoende fondutvärderingsföretaget Morningstar. Det menar Jonas Eliasson är ett kvitto på det gedigna arbetet man bedrivit för att säkerställa att de bolag man investerar i lever upp till ökade krav på hållbara affärsmodeller.

– AMF Fonder rankas som Sveriges näst bästa fondbolag* inom hållbarhetsområdet av Morningstar, när man slår ut deras hållbarhetsglober på alla fonder som betygsätts. Det är vi väldigt glada över, men vi siktar ändå hela tiden på att bli ännu bättre, och jobbar intensivt med frågorna, säger Jonas Eliasson.

Kunden i fokus

– Att vi agerar i kundens intresse är vårt signum. Det tillåter oss att ta beslut som gynnar kunden istället för att maximera värdet för ägarna. Vi sänker våra förvaltningsavgifter så fort vi har utrymme för det. Går det bra för oss ska det också synas i våra sparares plånböcker. Det blir ett ömsesidigt förhållande.

*Morningstar per 181130.

Här finns AMF Fonders utbud inom premiepensionen