AMF investerar 100 miljoner kronor i iZettle

AMF investerar 100 miljoner kronor i det svenska betalteknikföretaget iZettle. Investeringen sker i stamaktier, och är ett led i AMFs strävan efter en mer diversifierad portfölj med bättre riskspridning. AMF har de senaste åren även gjort investeringar i andra onoterade bolag som Volvo Cars, Anticimex och Spotify.

– Vi satsar just nu på att bredda vår portfölj för att ytterligare förbättra vår riskspridning och stärka våra möjligheter att möta en framtid med fortsatt låga räntor och högt värderade börser. Vår finansiella styrka, i kombination med vår långsiktiga investeringshorisont, ger oss förutsättningar att investera i den här typen av onoterade bolag. Så möjliggör vi bra och långsiktiga pensioner till våra sparare, säger Javiera Ragnartz, kapitalförvaltningschef AMF.

IZettle grundades i Sverige 2010 och är idag ett av Europas snabbast växande företag, etablerat på tolv marknader i Europa och Latinamerika. Företaget tillhandahåller en ledande affärsplattform för småföretag och erbjuder verktyg för att ta betalt, registrera och analysera försäljning och finansiering.

– Vi är väldigt glada över möjligheten att investera i ett av Sveriges mest lovande, innovativa och snabbväxande svenska teknikföretag. AMFs uppdrag är att leverera bra och trygga tjänstepensioner till våra fyra miljoner kunder, och jag tror att den här investeringen har potential att bidra till det på ett utmärkt sätt. Vi ser fram emot att följa iZettles på närmare håll framöver, säger Anders Oscarsson, ägaransvarig och aktiechef AMF.

För frågor kontakta:
Jens Söderblom, Presschef AMF, 073-086 98 41, jens.soderblom@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. LO och Svenskt Näringsliv äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 600 miljarder kronor åt cirka 4 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.

Citat

Vi satsar just nu på att bredda vår portfölj för att ytterligare förbättra vår riskspridning och stärka våra möjligheter att möta en framtid med fortsatt låga räntor och högt värderade börser. Vår finansiella styrka, i kombination med vår långsiktiga investeringshorisont, ger oss förutsättningar att investera i den här typen av onoterade bolag. Så möjliggör vi bra och långsiktiga pensioner till våra sparare.
Javiera Ragnartz, kapitalförvaltningschef AMF
Vi är väldigt glada över möjligheten att investera i ett av Sveriges mest lovande, innovativa och snabbväxande svenska teknikföretag. AMFs uppdrag är att leverera bra och trygga tjänstepensioner till våra fyra miljoner kunder, och jag tror att den här investeringen har potential att bidra till det på ett utmärkt sätt. Vi ser fram emot att följa iZettles på närmare håll framöver.
Anders Oscarsson, ägaransvarig och aktiechef AMF