AMF investerar ytterligare 750 miljoner kronor i Volvo Cars

AMF förvärvar preferensaktier i Volvo Cars till ett nominellt belopp om 750 miljoner kronor.  Förvärvet sker i samband med att Första AP-fonden säljer sitt innehav. AMF har därmed investerat totalt 3 250 miljoner kronor i preferensaktier utgivna av Volvo Cars.

- Vi är glada över möjligheten att öka vårt engagemang i Volvo Cars. Investeringen ger våra sparare en bra stabil avkastning i förhållande till risk, och har potential att växa i betydelse vid en eventuell framtida börsnotering. Volvo Cars är ett välskött lönsamt bolag med en robust forsknings- och tillväxtstrategi, och har goda möjligheter att möta även ett mer utmanande marknadsläge. Volvo Cars är därutöver ett bolag som slår an en särskild sträng hos många svenskar givet sin historia, och bidrar på ett positivt sätt till Sveriges ställning som framgångsrik industri- och forskningsnation, Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF.

För frågor kontakta:
Jens Söderblom, Presschef AMF, 073-086 98 41, jens.soderblom@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. LO och Svenskt Näringsliv äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar runt 60 miljarder kronor i aktier, fastigheter, räntebärande papper och alternativa tillgångar åt cirka 4 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.

Citat

Vi är glada över möjligheten att öka vårt engagemang i Volvo Cars. Investeringen ger våra sparare en bra stabil avkastning i förhållande till risk, och har potential att växa i betydelse vid en eventuell framtida börsnotering. Volvo Cars är ett välskött lönsamt bolag med en robust forsknings- och tillväxtstrategi, och har goda möjligheter att möta även ett mer utmanande marknadsläge. Volvo Cars är därutöver ett bolag som slår ann en särskild sträng hos många svenskar givet sin historia, och bidrar på ett positiv sätt till Sveriges ställning som framgångsrik industri- och forskningsnation.
Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF