AMF Pension Fonders helårsrapport

AMF Pension Fonders helårsrapport Räntefonden ljusglimt under dystert år för fondspararna Den svaga börsen präglade fondsparandet år 2002 och AMF Pensions aktie- och blandfonder hade alla en negativ värdeutveckling under året. AMF Pensions räntefond steg däremot med 8,9 procent. - Det mest glädjande för 2002 var att vår räntefond visade en bra avkastning. I övrigt har våra fonder följt den negativa utvecklingen på börserna, säger Fredrik Nordström, VD för AMF Pension Fondförvaltning. Fonderna står sig dock bra vid en jämförelse med andra förvaltare och får höga betyg i utvärderingar från olika ratinginstitut. I mars hade alla fonder utom Europafond-Euro och Aktiefond-Global, som inte rankas, högsta betyg i Winratings sammanställning. Morningstar gav femmor i betyg för Aktiefond-Sverige, Aktiefond-Världen och Räntefond-Sverige och fyror för Europafond-Euro och Balansfonden. Sten Lengroth som förvaltar räntefonden vann en guldstjärna för bästa svenska långa räntefond under 2002 i Dagens Industris och Morningstars tävling om årets stjärnförvaltare. Jens Barnevik som förvaltar Aktiefond-Sverige vann ett brons inom kategorin svenska aktiefonder. Med dessa utnämningar kom AMF Pension Fondförvaltning totalt tvåa i sammanställningen över årets stjärnbolag på den svenska fondmarknaden. Fondernas samlade förmögenhet uppgick vid årets slut till 8,4 miljarder kronor. Under året har AMF Pensions fonder fått in ca 3,4 miljarder kronor i nya insättningar. Det innebär att AMF Pension hade 15 procent av nettoflödet till aktiefonder och 31 procent av flödet till blandfonder. Däremot var marknadsandelen på insättningar i räntefonder fortfarande låg. - Under året har flera stora pensionsstiftelser och andra institutionella placerare visat intresse för våra fonder vilket har bidragit till att den förvaltade volymen har vuxit, säger Fredrik Nordström. Det är ett glädjande erkännande i dessa i övrigt ganska kärva tider. Fond Avkastning Avkastning Förvaltnings- Totalkostnadsandel, 2002 relativt index avgift TKA Aktiefond- -26,2 8,4 0,4 0,55 Sverige Europafond- -34,9 -0,8 0,4 0,81 Euro Aktiefond- -32,1 1,9 0,4 0,62 Världen Aktiefond- -38,8 -5,5 0,4 0,8 Global Balansfond -19,6 -1,2 0,4 0,57 Räntefond 8,9 -0,1 0,15 0,15 Sverige För ytterligare information, kontakta Fredrik Nordström, VD för AMF Pension Fondförvaltning, 070-219 35 20 eller Conny Johanson, Chef Information, 070-216 23 16. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00130/wkr0002.pdf