AMF Pension i topp bland PPM-väljarna

AMF Pension står som vinnare i PPM-systemet när allt fler sparare byter fonder. Ny statistik visar att AMF Pension Aktiefond – Sverige är populärast bland spararna. Idag står bolaget bakom tre av de tio mest valda PPM-fonderna. Fonderna har i många år levererat hög avkastning och avgifterna hör till de lägsta för aktivt förvaltade fonder.

För den som sparar på lång sikt, till exempel till sin premiepension, är aktiefonder ett bra val. AMF Pensions Aktiefond – Sverige har länge toppat listan över de tio största fonderna, och är nu också den mest valda. På tredje plats ligger AMF Pensions Aktiefond – Världen och nia ligger AMF Pensions Balansfond. Alla tre fonderna har presterat hög avkastning till en låg avgift.

– Att PPM-spararna väljer fonder med framgångsrik förvaltning och låga avgifter tyder på att de är väl insatta i hur de kan få sina pengar att växa. Att vår Sverigefond nu är den mest valda fonden är ett kvitto på att vi har lyckats med vår strategi att ha få, högpresterande fonder, säger Fredrik Nordström, vd på AMF Pension Fondförvaltning.

AMF Pensions Sverigefond och Världenfond startade 1999. De har hittills gett en avkastning på 233 respektive 127 procent, inklusive utdelningar. Det är betydligt bättre än relevanta jämförelseindex som stigit med cirka140 respektive cirka 80 procent.

Det tre AMF-fonderna har en avgift på 0,19 procent (netto, efter rabatter), vilket innebär att de hör till marknadens billigaste aktivt förvaltade aktiefonder. År 2007 var snittavgiften på PPM-fonder 0,31 procent (netto).

– Höga avgifter är det absolut största hotet mot en långsiktigt god avkastning för spararna. AMF Pension arbetar hela tiden med att hålla nere kostnaderna. Med ett litet fondutbud kan vi koncentrera våra resurser, pressa avgifterna och skapa bättre förutsättningar för hög avkastning till våra sparare över tid, säger Fredrik Nordström.

(FÖR TABELL SE PDF)

Källa: PPM:s rapport Pensionsspararna och pensionärerna 2007. Andelen sparare som valt fonden baseras på de pensionssparare som i slutet av 2007 har en egen vald portfölj

(FÖR TABELL SE PDF)

Källa: PPM:s rapport Pensionsspararna och pensionärerna 2007. Uppgiften om fondkapital baseras på totalstatistik över de pensionssparare och pensionärer som i slutet av 2007 hade en egen vald portfölj.
För frågor kontakta Fredrik Nordström, vd, AMF Pension Fondförvaltning, 070 219 35 20 eller Johanna Sarfati, PR & Information, 070-649 84 47.

FAKTA AMF Pension Fondförvaltning AB
• AMF Pension Fondförvaltning AB är ett helägt dotterbolag till AMF Pension
• Åttonde största fondbolaget i Sverige
• VD är Fredrik Nordström
• Förvaltat kapital 44 miljarder kronor (2008-05-31)
• Fonderna öppna för vanligt fondsparande, privat pensionssparande, sparande för tjänstepension och premiepension
• Kunderna är privatpersoner, institutioner och företag.
• Nio fonder: Aktiefond – Småbolag, Aktiefond – Sverige, Europafond – Euro, Aktiefond – Nordamerika, Aktiefond – Världen, Aktiefond – Global, Balansfond, Räntefond – Sverige, Räntefond – Likviditet.
• Vinnare i Lipper Fund Award 2008 för ”Bästa mindre Aktieförvaltare” (upp till 75 miljarder kronor) de senaste 3 åren
• Årets stjärnförvaltare 2007 i kategorin ”Korta Räntefonder” för Räntefond Likviditet utses av Dagens Industri och Morningstar.
• Lipper fund Awards för Räntefond – Sverige 2008, utses av Reutersföretaget Lipper
• Agerar som prispressare på den svenska fondmarknaden
• Fondbolaget bildades i maj 1998, de första fyra fonderna kom i december 1998
• Läs mer på www.amfpension.se