AMF Pension startar ny fond

AMF Pension startar ny fond Den 15 november öppnar AMF Pensions Aktiefond - Global. Det är en aktivt förvaltad aktiefond, inriktad mot utländska aktier. Avgiften blir 0,4 procent. - Globalfonden fyller en lucka vi haft i vårt utbud och många kunder har frågat efter den här typen av fond. Vi har sedan länge varit framgångsrika i förvaltningen av utländska aktier. Vi eftersträvar fortfarande ett begränsat fondutbud för att fokusera arbetet och skapa en långsiktigt bra avkastning till en låg kostnad, säger Fredrik Nordström, VD för AMF Pensions fondbolag. Globalfonden kan placera i de flesta av världens aktiemarknader men koncentrerar inledningsvis placeringarna till USA och Europa. Huvuddelen av innehaven kommer med andra ord att finnas utanför den svenska marknaden. Förvaltningen av fonden sköts av AMF Pensions framgångsrika aktieförvaltare och analytiker med Mats Guldbrand som ansvarig förvaltare. Avgiften blir 0,4 procent, samma låga avgift som övriga fonder (Räntefondens avgift är 0,15 procent). Avgiften inkluderar såväl förvaltnings- som depåavgift, medan courtage och skatt tillkommer. - Globalfonden passar kunder som söker en aktivt förvaltad aktiefond med internationell riskspridning och låg kostnad, säger Fredrik Nordström. Fonden är öppen för vanligt fondsparande, tjänstepensioner, privat pensionssparande och kan även väljas till premiepensionen. Under hösten har AMF Pension även GIPS-certifierat alla fonder vilket möjliggör ett objektiv redovisning av den historiska avkastningen. Det innebär att AMF Pension kan visa en historisk avkastning för samma typ av förvaltning som den nya Globalfonden. För ytterligare information: kontakta Fredrik Nordström, VD AMF Pensions fondbolag 070-219 35 20 eller Conny Johanson, pressansvarig AMF Pension, på tel. 070-216 23 16. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00240/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00240/bit0002.pdf