Bred avgiftssänkning för AMFs fondförsäkringskunder

Från och med idag den 1 juni får runt 400 000 kunder som valt att ha sitt kollektivavtalade tjänstepensionssparande i en fondförsäkring hos AMF lägre avgift på tio av tolv fonder från dotterbolaget AMF Fonder. Sänkningen görs genom en rabatt på den ordinarie fondförvaltningsavgiften, och gäller kunder inom samtliga kollektivavtalsområden.

- Det känns väldigt bra att vi kan stärka vårt erbjudande till våra fondförsäkringskunder genom den här breda och omfattande prissänkningen. Vi har i närtid halverat avgifterna för våra kärnkunder som sparar i traditionell försäkring, och går nu vidare och genomför en avgiftssänkning även för de sparare som valt fondförsäkring hos oss. Låga avgifter är en hjärtefråga för AMF, eftersom vi vet hur viktigt det är för ett långsiktigt sparande som det till den egna pensionen, säger Johan Sidenmark, vd AMF.

- Vi har de senaste åren steg för steg sänkt våra kostnader och ökat vår effektivitet, samtidigt som antalet kunder hos oss vuxit. Eftersom våra ägare bestämt att all vinst vi gör ska gå tillbaka till våra sparare, har våra lägre kostnader i kombination med att de delas på fler lagt grunden för att vi steg för steg kunnat pressa ned våra redan låga avgifter, säger Johan Sidenmark, vd AMF.

I AMFs fondförsäkring ligger fokus på låga avgifter och att erbjuda fonder som är utformade för att passa långsiktigt sparande. AMF erbjuder främst fonder från det helägda dotterbolaget AMF Fonder, samt ett mindre antal fonder inriktade på marknader som inte täcks av AMF Fonders utbud.

För frågor kontakta:
Johanna Jämstorp, kommunikation press/PR, 076-118 73 98, johanna.jamstorp@amf.se
Jens Söderblom, Presschef AMF, 073-086 98 41, jens.soderblom@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. LO och Svenskt Näringsliv äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 600 miljarder kronor i aktier, fastigheter, räntebärande papper och alternativa tillgångar åt cirka 4 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.

Citat

Det känns väldigt bra att vi kan stärka vårt erbjudande till våra fondförsäkringskunder genom den här breda och omfattande prissänkningen. Vi har i närtid halverat avgifterna för våra kärnkunder som sparar i traditionell försäkring, och går nu vidare och genomför en avgiftssänkning även för de sparare som valt fondförsäkring hos oss. Låga avgifter är en hjärtefråga för AMF, eftersom vi vet hur viktigt det är för ett långsiktigt sparande som det till den egna pensionen.
Johan Sidenmark, vd AMF
Vi har de senaste åren steg för steg sänkt våra kostnader och ökat vår effektivitet, samtidigt som antalet kunder hos oss vuxit. Eftersom våra ägare bestämt att all vinst vi gör ska gå tillbaka till våra sparare, har våra lägre kostnader i kombination med att de delas på fler lagt grunden för att vi steg för steg kunnat pressa ned våra redan låga avgifter.
Johan Sidenmark, vd AMF