Jonas Eliasson ny vd för AMF Fonder

Jonas Eliasson har utsetts till ny vd för AMF Fonder efter Gunilla Nyström som kommer att gå i pension under året. Jonas Eliasson är civilekonom, född 1967, och kommer närmast från en position som vd för Alfred Berg Fonder.

– Jag är väldigt glad över att Jonas Eliasson tackat ja till att tillträda som vd för AMF Fonder. Jonas har en lång och gedigen erfarenhet från branschen, och jag är övertygad om att han kommer att fortsätta utveckla bolaget på ett utmärkt sätt, säger Per Bardh, styrelseordförande AMF Fonder.

Jonas Eliasson har varit vd för Alfred Berg Fonder sedan 2013, och har tidigare haft andra ledande befattningar inom bolaget sedan 2008. Han har även arbetat på Swedbank Markets. Jonas Eliasson tillträder som vd för AMF Fonder runt årsskiftet.

– AMF Fonder är ett välskött bolag med ett tydligt fokus på att leverera aktivt förvaltade fonder med konkurrenskraft avkastning och låga avgifter åt sina sparare. Jag ser fram emot att få använda min erfarenhet och kompetens för att tillsammans med bolagets duktiga medarbetare stärka bolaget ytterligare, säger Jonas Eliasson.

AMF Fonder grundades 1999 och är ett helägt dotterbolag till AMF Pension. Bolaget förvaltar idag ett kapital på drygt 120 miljarder kronor, och erbjuder tolv fonder som är valbara inom ramen för olika tjänstepensionslösningar, och kan köpas direkt via Pensionsmyndigheten, från AMF eller via ett antal samarbetspartners.

För ytterligare frågor, kontakta:
Dan Adolphson, kommunikation/trygghetsekonom, AMF: 070-249 31 54, dan.adolphson@amf.se
Jens Söderblom, presschef AMF, 073-086 98 41, jens.soderblom@amf.se

Citat

Jag är väldigt glad över att Jonas Eliasson tackat ja till att tillträda som vd för AMF Fonder. Jonas har en lång och gedigen erfarenhet från branschen, och jag är övertygad om att han kommer att fortsätta utveckla bolaget på ett utmärkt sätt.
Per Bardh, styrelseordförande AMF Fonder
AMF Fonder är ett välskött bolag med ett tydligt fokus på att leverera aktivt förvaltade fonder med konkurrenskraft avkastning och låga avgifter åt sina sparare. Jag ser fram emot att få använda min erfarenhet och kompetens för att tillsammans med bolagets duktiga medarbetare stärka bolaget ytterligare.
Jonas Eliasson, tillträdande vd AMF Fonder