Magnus Uggla i unikt samarbete med AMF om tjänstepensionen

AMF släpper mockumentär om ”sanningen” bakom Magnus Ugglas hitlåt ”Kung för en dag”. En låt som enligt ”säkra källor” egentligen skulle ha handlat om hur härligt det är att man får nya pengar till sin tjänstepension samtidigt som man får lön.

"Kung för en dag” är en svensk popklassiker som sedan den släpptes 1997 varit ett lönens ledmotiv. Ingen annan svensk låt är lika starkt associerad till vad som för många är en av månadens höjdpunkter– löningen. Nu lånar Magnus Uggla, i sitt första reklamsamarbete någonsin, ut sin klassiska låt för att stärka medvetenheten om tjänstepensionen och kopplingen mellan tjänstepensionen och lönen.

– Det är jag som ska få folk att bli lite mer intresserade av sin tjänstepension. Det ska väl inte vara så jävla svårt, jag menar tjänstepension är ju en bra grej, säger Magnus Uggla i en kommentar.

Enligt aktuella undersökningar från AMF vill 7 av 10 svenskar ha mer kunskap om sin tjänstepension (Novus), och bara 5 av 10 vet hur mycket som sätts av till deras tjänstepension varje månad eller år (Demoskop). Den nya filmen – en fiktiv humoristisk film i dokumentär stil –  är det första steget i en långsiktig satsning från AMF som syftar till ökad medvetenhet och minskad oro kopplad till pensionen.

– Tjänstepension blir en allt viktigare del av den totala pensionen. Men kunskapen om hur den hänger ihop med lönen är inte tydlig för alla. Den här kampanjen är en del av ett nytt, långsiktigt kommunikativt koncept för en ökad medvetenheten, bland annat om hur tjänstepensionen och lönen hänger ihop. Vi vill vi med glimten i ögat  bidra till större nyfikenhet, intresse och kunskap om tjänstepensionen, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, Chef Marknad och Kommunikation AMF.

Utöver Magnus Uggla medverkar en rad namnkunniga personligheter från musikbranschen som var med när ”Kung för en dag” skrevs för 21 år sedan. Bland andra ger musikern Maria Andersson Lundell och musikskribenten Jonna Bergh ge sin bild av historien.

Filmerna finns att se på www.youtube.se/amf. Se teaser här. Och hela "dokumentären" här

För frågor kontakta:
Johanna Jämstorp, kommunikation press/PR, 076-118 73 98, johanna.jamstorp@amf.se
Jens Söderblom, Presschef AMF, 073-086 98 41, jens.soderblom@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. LO och Svenskt Näringsliv äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 600 miljarder kronor i aktier, fastigheter, räntebärande papper och alternativa tillgångar åt cirka 4 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.