Pensionsspararen har över 130 000 kr inlåsta hos livbolagen

Pensionsspararen har över 130 000 kr inlåsta hos livbolagen Svenska folket har sparat ihop ca 900 miljarder kronor till sin pension i traditionell försäkring och fondförsäkring. Det innebär i genomsnitt drygt 130 000 kronor per svensk över 20 år. Av dessa pengar är det bara några enstaka procent som har så kallad flytträtt där spararen har möjlighet att flytta sina pengar till annat liv- eller fondförsäkringsbolag. "Hög tid för branschen att gå från ord till handling" säger AMF Pensions vice VD Ingvar Skeberg. Sedan den 1 januari 2000 medger inkomsskattelagen att spararen flyttar sitt pensionskapital mellan olika bolag. Men försäkringsvillkoren har ännu inte ändrats i någon större utsträckning och därför är det alltså en mycket liten andel av sparandet i traditionell försäkring och fondförsäkring som omfattas av den möjligheten. I vintras lovade alla större liv- och fondförsäkringsbolag att utreda flytträttsfrågan i sviterna av debatten efter Skandias försäljning av kapitalförvaltningen till Norge. - Idag kan man konstatera att det hänt väldigt litet konkret på den punkten. Man ska ha möjlighet att byta bolag om man är missnöjd med servicen, kostnaden, avkastningen eller någonting annat. Det är hög tid att alla i branschen på allvar går från ord till handling med att tillhandahålla denna form av grundläggande konsumentskydd, säger Ingvar Skeberg vice VD AMF Pension. AMF Pension lanserade i våras en ny produkt, AMF Aktiv, med full flytträtt mellan bolag, samt mellan fondförsäkring och traditionell försäkring. Den sista september i år infördes full flytträtt på allt privat pensionssparande hos AMF Pension, vilket innebär att man kan flytta alla privata pensionspengar från bolaget. Merparten av de premiebestämda pengarna i AMF Pension förvaltas inom ramen för Avtalspension SAF-LO och väntas få flytträtt från 2004, enligt de intentioner som de avtalsslutande parterna har uttalat (Svenskt Näringsliv och LO). Handelsbanken Liv införde full flytträtt på privat pensionsförsäkring i våras som ett led i att bolaget omvandlades till ett vinstutdelande bolag och Folksam har infört flytträtt på bara nya försäkringar från och med i år. För mer information: Ingvar Skeberg, vice VD AMF Pension, 070-349 10 12, eller Conny Johanson, informationschef, 070-216 23 16. Fotnot: All statistik per den 31/12 2001. Belopp i traditionell försäkring 700 miljarder. Belopp i fondförsäkring 178 miljarder. 6,68 miljoner svenskar var då över 20 år. AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs all vinst går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/21/20021021BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/21/20021021BIT00470/wkr0002.pdf