Premievalets tio-i-topp

Vart går pensionspengarna i valet? Premievalets tio-i-topp AMF Pension har analyserat PPMs statistik från de 3500 första pensionsväljarna. Drygt 45 miljoner kronor hade den 5/10 skiftats ut från Premiepensionsmyndigheten till bolagen som ställer upp i valet. Av de fem mest valda fonderna tillhör tre AMF Pension och två Robur, Föreningssparbankens fondbolag. Fondvalet visar att svenska folket varvar dyra högriskfonder med tryggare, billigare fonder. Gemensamt för de mest valda fonderna är att de uppvisat god avkastning. På tio-i-topplistan återfinns både stora, välkända varumärken och små, nischade fondbolag. - Valet så här långt visar att väljarna sprider riskerna på ett bra sätt. Tendensen är att starka varumärken och kvalitetsfonder vinner mark. Vi är oerhört glada över det genomslag som våra fonder fått hittills i valet, säger Ingvar Skeberg, marknadsdirektör på AMF Pension. En förteckning över de tio mest valda fonderna samt fördelningen av pensionskapital på de olika bolagen bifogas denna release (sid 2). De tre bolag som fått störst förtroende (mest pensionskapital) hittills är Föreningssparbanken (FSB), AMF Pension och SPPs fondbolag. FSB har fått drygt 20 procent av hittills placerat kapital. AMF Pensions andel ligger på drygt 15 procent, och SPPs andel är drygt 11 procent. Den första regionen, Norrbotten, stänger sitt val den 15/10. Först då kommer man kunna analysera hur stor del av väljarna som väljer aktivt. Tidigare val, som LO-arbetarnas val av avtalspension hösten 1998, visar att de flesta gör sitt val på slutet av valperioden. Tio-i-topp-listan kommer alltså kunna förändras under den kommande veckan. - Ännu så länge är det få som valt, men det kommer förändras. Vi ligger ute med ett stort antal informatörer i landet, och mötena är otroligt välbesökta. Intresset för valet är stort, säger Ingvar Skeberg, AMF Pension. - För information: Ingvar Skeberg, marknads- och försäljningsdirektör, 070- 349 10 12, eller Conny Johanson, pressansvarig, 070-216 23 16 AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av SAF och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs utan vinstintresse. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden. Tio-i-topplistan i premiepensionsvalet (t.o.m. 5/10) Fond Mnkr 1. Robur Aktiefond Contura 3,30 2. AMF Pension Aktiefond Världen 2,84 3. AMF Pension Aktiefond Sverige 2,15 4. Robur Aktiefond Pension 1,58 5. AMF Pension Balansfond 1,44 6. SPP Generation 50tal 1,36 7. SPP Generation 60tal 1,35 8. Didner & Gerge Aktiefond1,03 9. Robur Aktiefond Medica 0,98 10. Robur Kommunikationsfond 0,94 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00400/bit0002.pdf