Rekordmånga unga ratar årets premiepensionsval

Rekordmånga unga ratar årets premiepensionsval Årets pensionsval för nya sparare ser ut att bli det största nederlaget hittills för pensionsvalsystemet. Knappt 6 procent av de 150 000 nya spararna har brytt sig om att skicka in sin valblankett när en dag återstår av valet. - Det är djupt oroväckande eftersom det innebär att de nya, unga spararna inte tycks bry sig om vad som händer med deras premiepension. Det är ett bakslag både för PPM och för oss som arbetar med att informera om pensionssparande, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension. Cirka två tredjedelar av de sparare som träder in i systemet i år är födda åren 1980 till 1985. Till och med tisdag hade 8 609 valblanketter (5,7 %) kommit in till PPM av de cirka 150 000 som har skickats ut. Valet pågår till i morgon, torsdag den 3 april, men det krävs en ordentlig spurt om inte detta inte ska bli ett nytt bottenrekord. I det första pensionsvalet 2000 deltog runt 66 procent av spararna. År 2001 hade deltagandet sjunkit till 17,6 procent och i förra årets val skickade 14,1 procent in sina blanketter. De som inte väljer får sina pengar placerade i 7:e AP-fonden. De som får delta i valet tjänade minst 9963 kronor under 2001 och har som lägst 249 kronor att placera, enligt PPM. Genomsnittspararen i årets val har 1109 kronor att placera. Ett förslag är att spararen får vänta med sitt första premiepensionsval till dess hon eller han har exempelvis 10 000 kronor på ett konto hos Riksgäldskontoret. - Det måste vara en summa som tillräckligt många ser som ett intressant sparkapital. Dessutom har kanske den som är några år äldre hunnit tänka mer på sin pension och sitt långsiktiga sparande än den som precis börjat arbeta, det kan också öka intresset säger Anna Allerstrand. En annan faktor som kan ha minskat intresset för att delta i valet är börsfallet och den dåliga utvecklingen för flertalet fonder i systemet under de senaste tre åren. Dessutom har PPM i år avstått från att göra en informationskampanj för att öka intresset för valet. - Vi har ett pensionssystem som bygger på att individen engagerar sig och då måste vi skapa förutsättningar så att människor kan göra aktiva val. Såhär stor passivitet är en varningssignal om att systemet inte fungerar som det var tänkt. Ingen skulle vara nöjd om deltagandet i riksdagsvalet hamnade på 6 procent, säger Anna Allerstrand. Statistik och andra uppgifter om PPM-valet finns på www.ppm.nu. För ytterligare frågor, kontakta Anna Allerstrand, Trygghetsekonom 070- 519 24 60 eller Conny Johanson, Chef Information 070-216 23 16. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01240/wkr0002.pdf