Sarah McPhee blir ny chef för AMF Pensions kapitalförvaltning

Sarah McPhee blir ny chef för AMF Pensions kapitalförvaltning Tor Marthin, som under många år har varit vice VD i AMF Pension med ansvar för kapitalförvaltningen, går i pension i början av nästa år. Han ersätts av Sarah McPhee, 49 år, som idag är ansvarig för performance och risk inom 4:e AP-fonden. - Får man chansen att jobba med en så framgångsrik kapitalförvaltning måste man helt enkelt tacka ja. Det är som en hockeytränare som blir erbjuden att leda Tre Kronor, säger Sarah McPhee. - AMF Pension har haft en överlägsen avkastning under mycket lång tid. Det är en rejäl utmaning att överträffa den historiska prestationen. Sarah McPhee tillträder befattningen på AMF Pension senast 19 april nästa år. Hon kommer närmast från ledningsgruppen i 4:e AP-fonden där hon ansvarar för affärs- och riskkontroll. Tidigare har Sarah McPhee bland annat varit nordisk kreditansvarig på GE Capital och riskansvarig i Handelsbanken-koncernen. Sarah är utbildad på Stanford University, Wesleyan University och Handelshögskolan i Stockholm. - Jag är tacksam och glad att vi har lycktas få en så kompetent medarbetare som ny kapitalförvaltningschef hos AMF Pension. Sarahs bredd och ledarskap kommer att vara viktiga faktorer för en framgångsrik kapitalförvaltning inom AMF Pension i framtiden, säger Christer Elmehagen, VD i AMF Pension. För mer information: Sarah McPhee, 0706-03 45 60 Christer Elmehagen, VD AMF Pension, 0707-307 000 eller Conny Johanson, Chef Information, 070-216 23 16 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32555 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00320/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00320/bild.html Pictures