Svenskarna har svårt att förstå livbolagens fikonspråk

Svenskarna har svårt att förstå livbolagens fikonspråk Många svenskar har svårt att förstå de ord som används för att beskriva livbolagens verksamhet och deras ekonomiska ställning. Det visar en undersökning som AMF Pension har låtit göra. - Livbolagens ekonomiska ställning diskuteras nu nästan dagligen i media och många oroar sig för sin pension. Samtidigt visar vår undersökning att flera av de termer som vi experter använder är svåra att förstå för gemene man, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension. - Det är bekymmersamt i ett läge där det har blivit betydligt viktigare att engagera sig i sitt långsiktiga sparande och att fatta välinformerade beslut. Undersökningsföretaget IFS testade 1000 svenskars kunskap om ord som förekommer flitigt i media när det handlar om livbolagen och deras verksamhet. Det visade sig bland annat att endast 3 procent själva kunde förklara vanligt förekommande begrepp som "kollektiv konsolidering" och "ömsesidigt bolag". Och bara 18 procent hade klart för sig vad den vanligaste pensionssparformen, "traditionell försäkring", är för något. Kunskapen var något större om vad "återbäring" är för något. 26 procent visste det spontant. Hälften visste vad "garanterad ränta" är. - Undersökningen understryker vikten av att livbolagen fortsätter att förbättra sin information till spararna. Den som inte kan följa med i debatten har svårare att välja en sparform som passar och att bestämma vem som skall förvalta pengarna, säger Anna Allerstrand. Mest kunskap om pensioner har personer med höga inkomster. Det kan bero på att de måste sätta sig in i fler pensionslösningar utöver den allmänna pensionen för att kunna försäkra sig om en fortsatt hög inkomstnivå efter pensionen. Andra grupper som är kunnigare än genomsnittet är privatanställda tjänstemän. Män är kunnigare än kvinnor. - Vi som deltar i debatten har ett stort pedagogiskt ansvar för att göra det här med pensioner mer begripligt, säger Anna Allerstrand. Annars finns risken att många struntar i sitt pensionssparande därför att de tycker att de inte förstår. Andra kanske går och oroar sig i onödan, trots att de har ett ganska tryggt och bra sparande. Undersökningen om livbolagen genomfördes i februari bland personer i åldern 20-65 år. Den ingår som del 2 i en större undersökning om kunskapen om pensionssparande. Resultatet av den första delen redovisades för cirka en månad sedan. Undersökningen finns tillgänglig i sin helhet på www.amfpension.se under Pressrum, Bakgrundsfakta. Där finns också pressinformation som förklarar några av de vanligaste facktermerna som livbolagen använder. För ytterligare frågor, kontakta Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension, 070-519 24 60 eller Conny Johanson, Chef Information, 070- 216 23 16 AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs all vinst går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00470/wkr0002.pdf