Månadsrapport maj, 05-2018

Den 3 maj publicerades bolagets kvartals rapport 1. I sammandrag har under perioden de pågående byggnationerna av kvarter Signalflyget 2 samt Luftseglaren 2 fortsatt utan hinder och enligt tidplan. Inflyttning i kvarter Signalflyget beräknas ske i december 2018 och i kvarter Luftseglaren 2 sommaren 2019. Bolagets omsättning under perioden januari till mars uppgick till 7 724 (5 450) TSEK. Bolagets resultat under samma period uppgick till 3 030 (1 273)TSEK efter skatt. Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick för perioden till 0,44 (0,19) kronor per aktie. Vi kan därmed konstatera att det är tillfredsställande att vi står på fast grund i vår hyresaffär och att vi ökar våra hyresintäkter från år till år.

För att nämna lite omvärldsinfo har det väl inte undgått någon att utvecklingen på bostadsmarknaden varit lite nervös det senaste året. Nu visar dock Valueguards index över prisutvecklingen på villor och bostadsrätter att priserna har vänt upp i Göteborg under april månad. Bostadsrätterna ökade med 2,3% och villor med 1,8%. Det är en starkare ökning än för riket som helhet och även jämfört med de andra två storstäderna där priserna visade på både upp- och nedgångar.

Amhult 2 verkar nu inte på bostadsrättsmarknaden men ser ändå indikeringen som intressant då det speglar intresset för Göteborg i förlängningen. Göteborg har en stark arbetsmarknad där man ser att exporten ökar och även så tillväxten. Tillsammans med den attraktiva räntan skapar detta gynnsamma förhållande för inflyttning till regionen och för en tillväxt på bostadsmarknaden som helhet.

Under maj månad har vi också arbetat i slutklämmen med implementeringen av den nya GDPR (General Data Protection Regulation). Den nya dataskyddsförordningen som börjar gälla i hela EU den 25 maj. För Er som vill läsa mer om detta klicka på länken http://www.amhult2.se/gdpr/ för att komma till Amhult 2:s hemsida med mer information.

Byggnationen i kvarter Luftseglaren II flyter också på planenligt.

Under månaden har också vår handelsplats bytt namn från AktieTorget till Spotlight Stock Market! I samband med detta presenterar de även en betaversion av ny hemsida: www.spotlightstockmarket.com. Sidan kommer att utvecklas succesivt för att mynna ut i en komplett webbsida. Fram tills dess att www.spotlightstockmarket.com är komplett kan ni fortfarande hitta all information på www.aktietorget.se. Den 30 maj deltog Amhult 2 på en kapital-marknadsdag arrangerad av just Spotlight Stock Market (f.d AktieTorget) tillsammans med Finwire och Avanza. Under kvällen presenterades Amhult tillsammans med 7 andra bolag. Som alltid är det givande och intressant att få komma ut och berätta om vår idé och hur vi ser på vår verksamhet. Ni som vill veta vad vi pratade om har möjlighet att se sändningen i efterhand då den sändes live men nu även ligger på You Tube att titta på. Klicka på länken: https://youtu.be/UFNmsD1vAzs

Under månaden hade också Torslandatidningen, Torslandas lokala djungeltrumma i både digitalt och pappersformat ett reportage om vårt projekt. Det är kul att synas lokalt och vi har även fått ett ytterligare gott tillskott till vår bostadskö som resultat. Vill ni läsa gå om oss gå in på länken: https://www.paperton.com/shelf/reader/whitelabel/torslanda-tidningen/uid/1580775/token/
c000eaf2068a6644830c1ab920af5bcd83413438/magazine/torslanda-tidningen-nr-21-2018-kuqeh#page/10

Slutligen rapporteras det även om att kommande process avseende trafikprojekt ”Tvärförbindelsen” vilken skall fördela trafiken i Torslanda skall påskyndas. För er som är intresserad finns länk till artikeln här: http://torslandatidningen.se/Tidningsarkiv