ALTIA FÖRVÄRVAR VIN- OCH SPRITPORTFÖLJ FRÅN PERNOD RICARD

Pressmeddelande 15 februari 2010 ALTIA FÖRVÄRVAR VIN- OCH SPRITPORTFÖLJ FRÅN PERNOD RICARD Altia tar över varumärken samt produktions- och logistikverksamhet i Sverige och Danmark för en kontantersättning om 82 miljoner euro, motsvarande 835 miljoner kronor. Altia Plc förvärvar en portfölj med vinmärken som Blossa glögg och Chill Out samt välkända klassiska svenska och danska spritmärken som O.P. Anderson, Skåne Akvavit, Svenska Nubbar, Explorer, Kronvodka och 1-Enkelt Bitter. I portföljen ingår också Lord Calvert Canadian Whisky och Barracuda Rum. Affären omfattar även logistikcentren i Årsta (Sverige) och Odense (Danmark) samt buteljeringsanläggningen i danska Svendborg. I anslutning till köpet har Altia slutit långsiktiga avtal omfattande produktion, buteljering och logistik med Pernod Ricard Sverige och Pernod Ricard Danmark. Transaktionen kommer att innebära en ökning av Altias nettoomsättning med cirka 85 miljoner euro och en ökning av antalet medarbetare med cirka 280. Förvärvet är villkorat av Konkurrensverkets godkännande. Genom affären blir Altia den ledande aktören inom den nordiska alkoholdrycksbranschen. Förvärvet innebär att företagets verksamhet och affärsportfölj når en ny nivå och skapar en stark position i Sverige och Danmark. De förvärvade märkena kompletterar väl Altias nuvarande produkt- och varumärkesportfölj. Altias strategi baseras på två kompletterande hörnstenar – att bygga upp egna varumärken och att erbjuda en ledande nordisk och baltisk serviceplattform för leverantörer så att de kan utveckla sin verksamhet. Genom anläggningen i Svendborg erbjuds bättre möjligheter för konsumentnära buteljering och förpackning, vilket ytterligare stärker Altias position som affärspartner. “Vi vill utveckla Altia genom ökad effektivitet, förbättrad service för våra kunder och partners, men också genom att investera i såväl egna som leverantörers varumärken. De varumärken vi köpt är välkända klassiska märken med starka marknadspositioner. Förvärvet är ett naturligt led i vår strategi att stärka närvaron på våra hemmamarknader; Norden och Baltikum. Vi är mycket glada och ser fram emot att börja arbeta med alla kompetenta medarbetare bakom de här märkena. Tillsammans med Altias nuvarande medarbetare kommer de att öka förutsättningarna för Altia att framgångsrikt genomföra sin strategi,” säger Antti Pankakoski, vd för Altia Plc. För ytterligare information, vänligen kontakta: Antti Pankakoski, vd, Altia Plc +358 40 844 1666, antti.pankakoski@altiacorporation.com Altia Plc Altia är ett vin- och spritföretag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer egna och andras varumärken. Altia destillerar sprit baserad på korn, har starka lokala produkter och några kända internationella märken som Koskenkorva, Maximus och Grönstedts. Därtill importerar och representerar företaget flera kvalitetsmärken från hela världen. Altia ägs av finska staten. År 2009 uppgick Altias nettoomsättning till 407,3 miljoner euro och Altia hade närmare 950 medarbetare. Företaget har verksamhet i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland och Lettland. Altia har ett destilleri i Koskenkorva (Finland) och en dryckesfabrik i Rajamäki (Finland), som grundades 1888. Anläggningen i Tabasalu i Estland producerar alkoholdrycker i mindre volymer. Altia är marknadsledande i Finland och växer nu till en ledande aktör i Sverige. I Altia-koncernen ingår följande bolag i Sverige: Bibendum, Philipson Söderberg och VSD Logistics. Pernod Ricard Koncernen, som bildades genom fusionen av Pernod och Richard (1975), har genomgått en stadig utveckling baserad på både organisk tillväxt och förvärv. Förvärven av Seagram (2001), Allied Domecq (2005) och på senare tid Vin&Sprit (2008) har gjort att koncernen är en av två världsledande inom vin och sprit med en omsättning om 7 203 miljoner euro 2008/09. Pernod Ricard har en av branschens mest prestigefyllda varumärkesportföljer: ABSOLUT Premium Vodka, Ricard pastis, Ballantine’s, Chivas Regal och The Glenlivet Scotch whisky, Jameson’s Irish Whiskey, Martell cognac, Havana Club rum, Beefeater gin, Kahlúa och Malibu likör, Mumm och Perrier-Jouët champagne liksom vinmärkena Jacob’s Creek och Montana. Koncernen är organiserad enligt en decentraliserad modell, med sex varumärkesbolag och 70 distributionsbolag etablerade på varje huvudmarknad. Koncernen sysselsätter närmare 19 000 medarbetare. Pernod Ricard är starkt engagerade för en hållbar utveckling och verkar för en ansvarsfull konsumtion av sina produkter. Pernod Ricard-aktien är noterad på NYSE Euronext (Ticker: RI; ISIN kod: FR0000120693) och ingår i indexet CAC 40.