Apikal Fastighetspartner AB (publ); Delårsrapport 2016-06-30

Resultat och ställning, kvartal 2 2016

• Resultatet efter finansiella poster under kvartalet uppgår till 98 (1 166) tKr.
  • Rörelseresultatet under perioden uppgår till 98 (1 166) tKr.
  • Låneportföljen inklusive upplupna räntor uppgår vid periodens slut till 456 500 (327 000) tKr.
  • Portföljen av marknadsnoterade obligtioner, kapital- och vinstandelslån, inklusive upplupna räntor uppgick vid periodens slut till 458 997 (328 683) tKr.
  • Eget kapital uppgick vid periodens slut till 950 (2 520) tKr

Utveckling av bolagets verksamhet, kvartal 2 2016

Under första halvåret 2016 har vi lagt tid på förberedelser inför att kunna lansera vår första publika Apex emission vilken rullades ut i maj. Under kvartalet stängde Apikals emission Apex 6 om 39,5 mkr med efterföljande omedelbar utlåning till ett fastighetsbolag.

I början av juli stängde Apikals första publika emission i form av tilläggsemission i Apex 6 med totalt tecknat 106 mkr varpå totalt emitterad volym i Apex 6 uppgår till 146 Mkr. Apikals publika tilläggsemission gav investerare möjlighet att teckna i andelar om 250 000 kr vilket har öppnat dörren till en rad nya förmedlare som fått upp ögonen för vår produkt samt tecknat andelar i emissionen.

Förväntningar avseende den framtida utvecklingen

Vi tror att mycket av det arbete vi gjort under H1 kommer gynna oss under kommande halvår i form av kortare ledtider och erfarenhet när vi avser lansera nya emissioner av vinstandelsbevis. Bolaget förväntar sig att genomföra ytterligare en till två Apex under året 2016. Målsättningen är att ha emissionerna stängda samt att investerat kapital skall vara utlånat till ett eller flera fastighetsbolag inom 1 månad efter startdag i respektive Apex. Möjlig låntagare namnges för investerare i samband med stängning av emissionen.

Delårsrapport för Q3 2016 publiceras den 21 november 2016.

Helårsrapport för 2016 publiceras den 10 februari 2017.

Tel. 08-121 32 917