Apollos alla chartergäster hemma

Pressmeddelande 2010-04-23

Apollos alla chartergäster hemma

Under fredagen kommer de sista av Apollos charterkunder hem till Sverige. Apollo har drygt 6000 kunder som drabbats av förseningar av sin hemresa pga askmolnet. 90 procent av dem har rest hem med flyg och endast 10 procent har rest med buss.

Apollo har drygt 6000 kunder som drabbats av askmolnet och blivit försenade på sina resa hem pga det. Redan under torsdagen var majoriteten av alla gäster hemma. De sista charterkunderna kommer hem till Sverige under fredagen. Endast 10 procent av alla kunder har rest med buss genom Europa för att komma hem. Enstaka kunder som köpt reguljärflygspaket med Apollo är kvar på destinationerna i väntan på att resa hem.

- Vi är glada över att vi lyckats få hem 90 procent av alla kunder med flyg. Det är trots allt en liten andel av våra gäster som rest med buss för att komma hem. Det är spännande att se hur vår organisation snabbt ställer om sig och jobbar med dessa nya oväntade förutsättningar. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb med att få hem alla våra gäster, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Beröm strömmar in från kunder som är nöjda över hur Apollo hanterat denna besvärliga situation. Man skulle kunna tro att majoriteten av dem som hör av sig efter en sådan här händelse är missnöjda kunder, men så är inte fallet. Det strömmar in mail och samtal med beröm till vår personal och över hur de hanterat situationen.

- Vi har försökt vara så lyhörda som det bara är möjligt. Vi hade gäster som fick vara med om en besvärlig båtresa mellan Grekland till Ancona i Italien. Vi beslutade snabbt att flyga hem dessa gäster från Italien istället för at låta dem fortsätta sin resa med buss, vilket var den ursprungliga planen. Visst finns det missnöjda gäster, men majoriteten är ändå tacksamma för hur vi hanterat denna mycket ovanliga situation, säger Kajsa Moström.

Reglerna för ersättning är tydliga, dvs Apollo står för alla kostnader i samband med hemresan från destinationen, dvs ingen gäst behöver stå för kostnader för transporter, mat och dryck.

Sedan i torsdags har Apollo återupptagit flygtrafiken från Sverige. Avresorna beräknas gå som vanligt.

För mer information kontakta: Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, mail: kajsa.mostrom@apollo.se

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverigen och Falk Lauritsen i Danmark.. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen