Apotea.se rensar ut mikroplaster

Apotea.se har beslutat att sluta sälja produkter som innehåller mikroplaster. Mikroplaster finns bland annat i skrubb- och rengöringskrämer, men även i schampo och smink.

Mikroplaster består av små mikrokorn av plast, som följer med avloppsvattnet ner i sjöar och hav och kan leda till sämre tillväxt och hälsa hos vattenlevande djur. Kemikalieinspektionen lämnade i början av 2016 ett förslag till regeringen om förbud av mikroplaster i kosmetiska produkter som sköljs av direkt vid användandet. Förbudet är tänkt att börja gälla i Sverige från och med den 1 januari 2018, men Apotea vill gå längre och snabbare fram.

-Vi har beslutat att sluta sälja produkter som innehåller mikroplast. Vi går också längre än det förslag som Kemikalieinspektionen har lämnat. Redan nu har vi slutat sälja många produkter, men arbetet med att gå igenom hela sortimentet är omfattande och kommer att ta några månader. Det finns redan i dag fullgoda alternativ så kunderbjudandet och sortimentet påverkas inte, säger Tove Ahlström, hållbarhetschef på apotea.se.

Mikroplast finns i många hygienprodukter t.ex. duschgelé, body lotion, deodoranter, hudkrämer, hårsprayer, skumbad och solskydd. De tillsätts produkterna för att fungera som slip- och fyllnadsmedel eller för att göra kroppslotion mer trögflytande. Men det finns likvärdiga naturliga alternativ som t.ex. salt, socker, korn, kärnor eller lera.

-Apoteas mål är att bli bäst i klassen på hållbarhet. Det här är ett av de områden som vi har identifierat där vi kan göra stor skillnad. Det är också en markering gentemot våra leverantörer och kommer ge dem incitament att fasa ut mikroplaster ur sina produkter, säger Pär Svärdson, vd på apotea.se.

Apotea.se stödjer Världsnaturfonden WWFs arbete för att vända utvecklingen i Östersjön. Det sker genom insamling till WWFs kampanj ”Rädda Östersjön”. Att fasa ut mikroplaster ur sortimentet är en fördjupning av Apoteas hållbarhetsarbetet. Apotea lanserade även i höstas en tjänst för att underlätta återinsamling av överblivna läkemedel.

-Det är positivt när näringslivsaktörer driver på utvecklingen inom hållbarhetsområdet genom att gå längre än vad lagen kräver, särskilt då lagen just skärpts. Apotea föregår med gott exempel i sitt arbete med att fasa ut mikroplaster, då mikroplaster har stor negativ påverkan på vattenmiljön och Östersjön, säger Mattias Rust, enhetschef för vatten på Världsnaturfonden WWF.

Pär Svärdson, vd apotea.se, 070-497 42 37, par@apotea.se
Tove Ahlström, hållbarhetschef apotea.se, 076-164 06 11, tove.ahlstrom@apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 12 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning på nätet och via telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till prognostiserat närmare en miljard 2016. Apotea.se har drygt 250 anställda, varav 35 på i Stockholm och 215 i Morgongåva. För mer information se apotea.se.