Apoteket AB skapar nya jobb

Apoteket AB skapar nya jobb Inom en treårsperiod skapar Apoteket AB upp till 600 nya arbetstillfällen i Hässleholm, Falun och Sollefteå. Ett nytt system för lagerhållning innebär att ett tiotal orter i Sverige får Apotekets nya logistikcentra, som ska svara för lagerhållning av läkemedel, vara centra för utveckling av Internetapotek samt utvecklad dosdispensering, d v s "portions- förpackade" läkemedel. Förutom bättre service till Apotekets kunder innebär den nya organisationen färre transporter, minskad miljöbelastning och en förbättrad effektivitet. Lagerhållning och transporter kommer efter upphandling att läggas ut på entreprenad. - Vårt nya system innebär bättre service till kunderna. Bland annat ska vi satsa på Internetapotek, dit läkarna skickar recepten elektroniskt. Kunden kan sedan själv välja om medicinen ska levereras hem, till jobbet eller till något annat ställe, säger Apotekets VD Stefan Carlsson. De nya logistikcentra som Apoteket bygger upp ska även arbeta med dosdispensering. Det betyder att medicinen "portionsförpackas". - Dosdispenseringen innebär att arbetet framför allt inom äldreomsorgen förenklas. Med färdigförpackade leveranser behöver sjuksköterskorna inte längre fördela medicinen, fortsätter Stefan Carlsson. Logistikcentra etableras, förutom i Hässleholm, Boden, Falun och Sollefteå, på ytterligare fyra till fem platser i landet. För ytterligare information: Informationsdirektör Thony Björk tfn 070-520 03 57. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/25/20001025BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/25/20001025BIT00900/bit0002.pdf