Apoteket belönar bästa läkemedelsförpackning

Apoteket belönar bästa läkemedelsförpackning Årets vinnare i Apoteket AB:s förpackningstävling är Fresenius Kabi, för Kabiven trekammarpåse - ett läkemedel för parenteral nutrition. Vinnaren och övriga två mottagare av utmärkelse presenteras vid PharmExpo, tisdag den 10:e oktober. "En innovation, en ny förpackningsidé, som kan bli en angelägen och väsentlig förenkling av vardagslivet för en mycket speciell patientgrupp; nämligen de med behov av parenteral nutrition - de som måste leva med näringslösning." Fram till och med augusti har Apotekets kunder och personal skickat in över 250 åsikter varav drygt 60 varit förslag på bra förpackningar. Vad som utmärker en bra förpackning är att tillverkaren lyckas hantera de tekniska kraven (som t.ex. barnsäkerhet, hållbarhet och miljöanpasslighet) utan att göra det onödigt krångligt för konsumenten att komma åt sitt läkemedel. Ordförande i tävlingsjuryn har varit Stig G Bergstedt från branschorganisationen Packinf och sekreterare Örjan Åkerrén från Apoteket AB. I juryn har också bland andra konsumentjournalisten Charlotte Reimerson, förre generaldirektören i Läkemedelsverket Kjell Strandberg och Apotekets informationsdirektör Thony Björk ingått. Resultatet i förpackningstävlingen presenteras på PharmExpo, Stockholmsmässan, i föreläsningssal K1:K2 den 10 oktober kl 11.45. Prisutdelare är Apotekets VD Stefan Carlsson och Informationsdirektör Thony Björk. Den 11 oktober kl 15.00 hålls även ett presseminarium på Svenska Mässan i Göteborg (Pressrummet/Downstairs). För ytterligare information kontakta: Thony Björk tfn 070-520 03 57 eller Örjan Åkerrén tfn 070-448 21 93. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT01020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT01020/bit0002.pdf