Konflikt på apoteken

Konflikt på apoteken I går kväll lämnade medlarna i apotekskonflikten sitt slutbud till parterna. Konflikt avser ett uppsagt tredje avtalsår. Apoteket AB lämnade i kväll sitt ja till medlarna. Vi kan med glädje konstatera att medlarna lyckats nå en uppgörelse med Farmaciförbundet och Apoteksanställdas Förbund. Dessvärre kunde inte Sveriges Farmacevtförbund acceptera medlarnas slutbud. Detta innebär att de varslade stridsåtgärderna träder i kraft i morgon lördag. Vi är bekymrade över den situation som våra kunder kan komma att hamna i. Som ett samhällsägt företag har vi ett ansvar att inte skena iväg med löneuppgörelsen eftersom det i slutändan drabbar läkemedelskonsumenten. Vi har nu en svår period framför oss. Vi är mycket besvikna över att Sveriges Farmacevtförbund inte kunde acceptera slutbudet. Vår uppfattning är att vi har sträckt oss mycket långt för att nå en överrenskommelse, men det har uppenbarligen inte räckt, kommenterar personaldirektör Annelie Öberg Reinolf SFF:s nej till slutbudet. Redan i morgon kommer ett antal apotek att tvingas begränsa sina öppethållandetider eller stänga helt. Den övertidsblockad och det reseförbud som gäller från och med lördag drabbar små apotek extra hårt. För ytterligare information Informationsdirektör Thony Björk tfn 070-520 03 57. Apoteket AB bidrar till en bättre hälsa. Tillsammans med våra kunder svarar vi för en god försörjning av läkemedel, kompletterande varor och tjänster. Med vår kompetens arbetar vi för en ändamålsenlig läkemedelsanvändning. Apoteket har idag drygt 10 0000 medarbetare, nära 900 apotek med drygt 87 miljoner kundbesök per år och ensamrätt på försäljning av läkemedel till detaljhandeln i Sverige. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00720/bit0002.pdf