Allmänheten rankar Apoteket högst

Allmänheten rankar Apoteket högst 82 procent av allmänheten är mycket eller huvudsakligen positiva till Apoteket, som därmed rankas högst av alla företag i Temos nya Corporate Image-undersökning. På platserna två till fem kommer Ikea, Ica- handlarna, Arla och Volvo. - Apoteket står på kundernas sida. Att allmänheten rankar oss högst beror troligen på att de ser hur vi arbetar med att ge neutral läkemedelsinformation och bromsa kostnadsökningarna för läkemedel, säger Stefan Carlsson, VD för Apoteket AB. Minst tre av fyra personer instämmer i att Apoteket "bidrar ständigt till god tillgång på läkemedel", "ger trovärdiga råd om de produkter de har" samt "bidrar till att läkemedel används på rätt sätt". Andelen positiva är dessutom högre ju oftare man använder sig av Apotekets tjänster. - Apoteket befinner sig i en spännande förändringsprocess. Med elektronisk handel ska vi öka tillgängligheten ytterligare och genom e- recept ska vi minska felmedicineringen. Generikareformen, som innebär att vi ska sälja billigaste likvärdiga läkemedel, förstärker också vår roll som prispressare, kommenterar Stefan Carlsson. Svenskt Kvalitetsindex, SKI, visade för en tid sedan att Apoteket AB ligger klart över genomsnittet för detaljhandeln när det gäller kundnöjdhet. Andel mycket/ huvudsakligen positiva negativa Apoteket 82 3 Ikea 81 1 Ica-handlarna 79 2 Arla 76 1 Volvo 66 3 Presskontakter Apoteket AB Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket AB är ett statligt ägt företag, utan vinstintresse, med uppgift att distribuera läkemedel i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har cirka 12 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/24/20030221BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/24/20030221BIT00840/wkr0002.pdf