Allt fler köper sina allergiläkemedel direkt på apotek

Allt fler köper sina allergiläkemedel direkt på apotek Under se senaste tre åren, 2000 - 2002, har egenvårdsförsäljningen av läkemedel mot allergisk snuva på apotek ökat med 40 procent. Ökningen, för samma läkemedel, som sålts via recept är sex procent. Det är fler idag som väljer att behandla sin allergiska snuva genom ett besök på apoteket, istället för att vända sig direkt till sjukvården. Det är en positiv utveckling eftersom sjukvården då avlastas besök samtidigt som kunderna kan få expertråd på apotek, till exempel om kunden ska uppsöka läkare, säger Karolina Antonov, läkemedelsanalytiker på Apoteket. Det finns också stora lokala variationer i förskrivning av läkemedel mot allergisk snuva. I Skåne, som ligger högst, förskrevs dessa läkemedel för 44 kronor per invånare. I Jämtland, som ligger lägst, var motsvarande siffra 26 kronor. I Kalmar var försäljningen 31 kronor och i Kronoberg 35,5 kronor per invånare. De stora regionala skillnaderna beror delvis på pollensäsongens längd, men det finns också lokala skillnader i hur läkarna skriver ut läkemedel. Vissa län verkar även ha en högre andel kunder som söker sig direkt till apoteken istället för att besöka vården, säger Karolina Antonov. Läkemedel mot allergisk snuva säljs övervägande på recept, 80 procent. Totalt såldes läkemedel mot allergisk snuva för 432 miljoner kronor under 2002, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med år 2000. De fyra största preparaten mot allergisk snuva är: Clarityn (antihistamintablett), Zyrlex (antihistamintablett), Rhinocort (kortisonspray), Nasonex (kortisonspray). För mer information , inklusive fullständig länsstatistik, besök www.apoteket.se och mediservice. Presskontakter Karolina Antonov, läkemedelsanalytiker Apoteket AB, 08-466 13 16 Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Vill du ha apotekets pressinformation direkt i din e-post? Skicka ett mail till pressinfo@apoteket.se. Apoteket AB är ett statligt ägt företag som ansvarar för läkemedelsförsörjningen i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har cirka 12 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00290/wkr0002.pdf