Apoteket lanserar "FYSS för alla"

Apoteket lanserar "FYSS för alla" I dag lanserar Apoteket boken "FYSS för alla" en bok om hur du förhindrar att sjukdomar utvecklas, lättare lever med en sjukdom och vilka fysiska aktiviteter du kan utföra oavsett var i livet du befinner dig. - Fysisk inaktivitet är en av de största hälsoriskerna vi har i landet, säger Jan Henriksson, professor på Karolinska Institutet, och redaktör för FYSS för alla. - Med "FYSS för alla" vill YFA, Yrkesföreningar för fysisk aktivitet, och Apoteket bidra till att minska den hälsorisken. I "FYSS för alla" delar läkare, sjukgymnaster och andra experter med sig av sina erfarenheter om vilken motion som är lämplig för var och en av oss. Boken är framtagen av Yrkesföreningar för fysisk aktivitet och säljs endast på Apoteket. Boken har 39 kapitel om alla möjliga tillstånd som diabetes, hjärtsvikt, högt blodtryck, mag- och tarmproblem, graviditet med flera. Även inledande kapitel på en mer generellnivå om vad fysisk aktivitet är bra för. - "FYSS för alla" är en viktig del i Apotekets arbete kring människors hälsa. Fysisk aktivitet är bra för alla, säger Christina Hirsch, projektledare för Bättre Hälsa på Apoteket AB. Patient-FASS med samlad läkemedelsinformation är sedan många år en storsäljare på Apoteket. Apoteket hoppas nu att många ska komplettera Patient-FASS med "FYSS för alla", för att på så vis lära sig mer om hur man håller sig frisk. "FYSS för alla" säljs bara på apotek och säljstarten är idag den 1 november. Boken trycks i en första upplaga på 20 000 exemplar och kostar 117 kronor. Den kan också beställas för samma pris på www.apoteket.se. Presskontakter Christina Hirsch, projektledare Bättre Hälsa Apoteket AB, 08-466 15 92, 070-202 48 75 Jan Henriksson, professor på Karolinska Institutet, redaktör "FYSS för alla", 070-626 60 98 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Vill du ha apotekets pressinformation direkt i din e-post? Skicka ett mail till: pressinfo@apoteket.se. Vill du inte längre ha Apotekets pressinformation skicka ett mail till pressinfo@apoteket.se och skriv "avsluta" i ärendefältet. Apoteket AB har ensamrätt på försäljning av läkemedel till allmänheten och skall svara för en trygg och säker läkemedelsdistribution och läkemedelsanvändning. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket är helägt av staten. Folkhälsoarbete i bred bemärkelse är allt viktigare för Apoteket, vilket bland annat märks med Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv. Allt i ett nära samarbete med vården. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/01/20041101BIT20150/wkr0010.pdf