OBS! Ny, Byten till billigare läkemedel sparar miljoner

Pressmeddelande 2003 02 11 Byten till billigare läkemedel sparar miljoner Efter ett kvartal med den nya läkemedelsreformen har apotekets personal genomfört cirka 430 000 byten till billigare läkemedel. Varje byte har i genomsnitt gett 32,5 kronor i besparing vilket sammanlagt, för det första kvartalet, blir cirka 14 miljoner kronor. - Reformen är ännu i sin linda, men de positiva effekterna har börjat visa sig, säger Stefan Carlsson, VD på Apoteket AB. - Att reformen fungerat så bra beror i hög utsträckning på våra mycket kompetenta medarbetare med sina farmaceutiska kunskaper och breda erfarenhet. I år kommer flera patent att gå ut, på fredag börjar vi sälja de första Losec-kopiorna och i april går patentet på Zocord ut, som är det mest sålda läkemedlet. Vi uppskattar att patenten som går ut i år kan resultera i prissänkningar på 300 miljoner kronor. Under det första kvartalet med de nya läkemedelsförmånerna som trädde i kraft den 1 oktober, expedierades totalt 7,7 miljoner nyutskrivna recept. Över 50 procent var på läkemedel som kunde bytas ut. Av dessa kunde de flesta, 85 procent, expedieras direkt eftersom förskrivaren redan från början skrivit ut det billigaste läkemedlet som apoteket lagerförde. Total har 265 000 kunder motsatt sig byte och själva betalat mellanskillnaden för att få det dyrare läkemedlet. För 91 procent av dessa var merkostnaden under 25 kronor. Omräknat på årsbasis har reformen hittills inneburit en besparing på läkemedelsnotan på cirka 230 miljoner kronor där den största delen, cirka 180 miljoner kronor, kommer av lägre priser och resten av byte till billigare preparat. Läs mer på www.apoteket.se/medieservice/senaste nytt Presskontakter Hans Selander, ansvarig för reformen på Apoteket AB, 08-466 17 60, 070-587 77 60 Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket AB är ett statligt ägt företag, utan vinstintresse, med uppgift att distribuera läkemedel i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har 12 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00640/wkr0002.pdf