AppSpotr tecknar samförståndsavtal med ett kinesiskt bolag om restaurangappar

AppSpotr har, via det delägda dotterbolaget AppSpotr Asia, tecknat ett samförståndsavtal med det kinesiska bolaget Mishu Technology (MST) om att leverera appar till restauranger. Apparna kommer att användas för appbaserad marknadsföring, bordsreservationer, beställning av hämtmat och mobila betalningar.

I ett första steg kommer AppSpotr och MST att sjösätta ett gemensamt pilotprojekt för att bygga och testa lösningen hos upp till 1 000 restauranger. Efter lyckat genomförande av pilotprojektet kommer AppSpotr sedan att leverera lösningen till fler restauranger.

De exakta kostnaderna för att utveckla och sälja appen är i det här tidiga skedet inte kända. Kostnaderna kommer att klargöras under pilotprojektets gång och de kan bli betydande. Affären är en del av den tidigare kommunicerade uppgörelsen med Novel Unicorn (se pressmeddelande från den 29 maj) och apparna kommer att prissättas enligt det avtalet, d.v.s. 3 600 SEK per app och år.

Kommentar från Crystal Teng, VP för MST:

”Vi är väldigt nöjda med att börja samarbeta med AppSpotr, en prisbelönt apputvecklingsplattform, och med att erbjuda den här nya apptjänsten till den kinesiska restaurangindustrin. Vi tror att de kinesiska restaurangerna kommer att kunna stärka sina varumärken och öka sin försäljning genom att erbjuda tjänster via sin egen app. Samtidigt kommer kinesisk restaurangkultur och -tradition att sprida sig utanför Kina via AppSpotrs marknadsplats.”

Kommentar från Patrci Bottne, VD för AppSpotr:

”MST är den största B2B-plattformen inom den här nischen av e-handel i Kina. De har en väldigt framgångsrik tjänst med väl utvecklat digitalt erbjudande baserat på appar som kunderna använder dagligen. Vi är väldigt imponerade av deras appbaserade affär och är båda glada och stolta över att de vill utöka sitt apperbjudande till sina kunder tillsammans med oss. Potentialen i affären med MST är enorm för AppSpotr och möjligheten att skala MST-affären genom AppSpotr.com i nästa fas är betydande.”

Om MST

Mishu Technlogy äger och driver Can Guan Wu You, den ledande appbaserade B2B e-handelsplattformen för beställning och leverans av färska ingredienser till restauranger i 11 provinser i Kina. Kundbasen är 265 000 restauranger och den årliga omsättningen är 1,5 Mdr RMB. I Kina finns det totalt 5 miljoner restauranger.

Om AppSpotr AB

AppSpotr demokratiserar apputvecklingen i hela världen genom en plattform som låter vem som helst bygga native appar utan förkunskaper i programmering. Användaren väljer enkelt den funktionalitet den behöver, skräddarsyr design och innehåll och publicerar sedan den färdiga appen till olika appbutiker. AppSpotr har elva anställda och är baserade i Göteborg.

Om AppSpotr Asia

AppSpotr AB äger 30 procent av AppSpotr Asia, de resterande 70 procenten ägs av Novel Unicorn. I takt med att milstolparna i avtalet mellan AppSpotr och Novel Unicorn uppnås kommer AppSpotr att byta teckningsoptioner för aktier i AppSpotr mot aktier i AppSpotr Asia. När alla milstolpar har uppnåtts kommer AppSpotr Asia att vara ett helägt dotterbolag och Novel Unicorn kommer att vara AppSpotrs nya huvudägare.

Denna information är sådan information som AppSpotr är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11:e September 2017.