Fler arbetslösa i Hallands län i december

Arbetslösheten i Halland fortsätter att öka och i december uppgick den till 6,8 procent att jämföra med 6,6 procent i december 2015 och 6,5 procent i december 2014. Ökningen beror främst på att de arbetssökandes utbildning och erfarenhet inte stämmer överens med de krav som arbetsgivare ställer i många branscher.

Arbetslösheten i Sverige har minskat med 0,2 procentenheter till 7,8 procent jämfört med motsvarande period 2015. Trots ökningen i länet har Halland den sjätte lägsta arbetslösheten i landet, vilket kan jämföras med första kvartalet 2016 då länet hade den tredje lägsta arbetslösheten i landet. Lägst arbetslöshet har Uppsala län med 5,9 procent följt av Stockholms län med 6,1 procent. Högst hade Gävleborgs län med 11,5 procent och Blekinge län med 10,9 procent.

Det är männens arbetslöshet som ökar mest i Halland, men däremot fortsätter arbetslösheten att minska för ungdomar 18-24 år. I december månad varslades endast 60 personer, vilket ändå är tre gånger så många som i december 2015. Nästan 28 procent fler utomeuropeiskt födda har skrivit in sig som arbetslösa under 2016 jämfört med år 2015.

– Andelen arbetslösa varierar mycket mellan olika grupper och är till exempel väsentligt högre bland utrikes födda än bland personer födda i Sverige. Även bland de med högst förgymnasial utbildning är arbetslösheten hög, säger Fati Maroufi, biträdande marknadschef för Göteborg Halland. Framför allt för nyanlända har vi ett viktigt uppdrag att hjälpa dem att bli attraktiva på arbetsmarknaden.

Arbetslösheten som andel av arbetskraften varierar mellan kommunerna i norra och södra delen av länet. Hylte och Halmstads som har 13,1 respektive 9,2 procents arbetslöshet är fortfarande de enda kommunerna i länet som har högre arbetslöshet än riksgenomsnittet på 7,8 procent. Lägst arbetslöshet återfinns i Kungsbacka och Varberg med 3,3 respektive 5,5 procent. Där emellan ligger Falkenberg med 7,7 procent och Laholm med 7,6 procents arbetslöshet.

Kort om december månad 2016, Hallands län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för december månad 2015)

• 6,8 procent var inskrivna som arbetslösa (6,6)*

• 9,7 procent av ungdomar 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,4)**

• Antal inskrivna arbetslösa uppgick till 10 480 personer (10 020)
  • 725 personer fick arbete (870)

• 720 personer anmälde sig som nya öppet arbetslösa (790)

• 2 340 nya lediga platser anmäldes (2 080)

• 60 personer varslades om uppsägning (20)

*Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16-64 år

** Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 18-24 år

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Januari månads arbetsmarknadsstatistik publiceras den 13 februari.

För kommentarer: Fati Maroufi, bitr. marknadschef, 010-486 71 04

För information: Peter Nofors, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 76 97