Arbetslösheten i Jönköpings län minskar

Arbetsmarknaden i Jönköpings län är stark. Arbetslösheten i länet minskar för första gången sedan februari i år, om man jämför siffrorna med motsvarande månader föregående år. Ungdomar och personer med lägst gymnasieutbildning är de största vinnarna. Ungdomsarbetslösheten i länet har nästan halverats på fyra år.

Ny statistik från Arbetsförmedlingen visar en stark arbetsmarknad i länet. Under augusti påbörjade 1250 personer i länet någon form av arbete. Samtidigt anmälde sig 780 personer som arbetslösa. Arbetslöshetsnivån för augusti landar därmed på 6,2 procent.

Kraftig minskning av antalet arbetslösa unga

Arbetsmarknaden ser ljus ut för länets yngre arbetsföra population (unga 18-24 år). I slutet av augusti var 1830 unga inskrivna som arbetslösa på arbetsförmedlingen i länet. En jämförelse med augusti 2013, då antalet låg på 3470, visar att antalet inskrivna arbetslösa ungdomar nästan har halverats på fyra år.

- Det är glädjande att arbetslösheten bland länets unga minskar. Tillsammans med kommuner och andra aktörer arbetar vi med olika arbetsmarknadsinsatser för ungdomar. Detta arbete, och den starka arbetsmarknaden, har fått fler ungdomar i arbete, förklarar Christian Lagerqvist, arbetsförmedlingschef i Nässjö.

Arbetsgivare efterfrågar emellertid främst en högre utbildningsnivå vid rekrytering. Generellt är arbetslösheten lägst bland personer med en gymnasie- och/eller en eftergymnasial utbildning.

- Detta visar vikten av att fortsätta att investera i utbildning för att kunna matcha till jobb. Det är också viktigt att motivera ungdomar till studier, fortsätter Christian Lagerqvist.

Minskat etableringsuppdrag och fler lediga platser

Även etableringsuppdraget, som historiskt sett förvisso är mycket stort, minskar i omfattning. Det totala antalet deltagare var som högst i maj månad men har sedan dess minskat något i omfattning. Detta beror på att antalet nyinskrivna i etableringen har minskat de senaste månaderna.

Fler lediga platser har också anmälts jämfört med föregående år. Under augusti anmäldes 3400 lediga platser till Arbetsförmedlingen, främst inom branscherna finansiell verksamhet och företagstjänster, vård och omsorg och handel.

- För den som söker arbete kan jag tipsa om Jobbmässan på Elmia den 4 oktober. Förra året besöktes mässan av 6000 personer och där fanns 120 svenska och internationella utställare. På mässan har man chans att möta sin framtida arbetsgivare eller hitta arbetskraft, avslutar Christian Lagerqvist.

Kort om arbetsmarknaden för Jönköpings län, augusti 2017.

Inom parentes anges motsvarande siffror för augusti 2016.

• 6,2 procent var inskrivna som arbetslösa (6,4).* Sammanlagt 10 750 personer (10 850) varav 2 720 inom etablering (2 650).
  • 8,5 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (9,3).* Sammanlagt 1 830 personer (1 970) varav 530 inom etablering (470).
  • 5 770 personer var öppet arbetslösa (5 840) varav 1 850 inom etablering (1760).
  • 4 980 personer deltog i program med aktivitetsstöd (5 010) varav 870 inom etablering (890).
  • 780 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (990) varav 40 inom etablering (150).
  • 1 250 personer fick arbete (1 220) varav 110 inom etablering (60).
  • 80 personer varslades om uppsägning (70).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för september publiceras den 10 oktober kl. 8:00

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För kommentarer: