Arbetsmarknaden fortsätter vara stark i länet

Report this content

Stark arbetsmarknad och fortsatt låga varseltal gör att arbetslösheten i Jönköpings län fortsätter att minska under årets första månad. Arbetslösheten i Jönköpings län var i slutet av januari 6,8 procent vilket är lägre än riksgenomsnittets 7,8 procent.

I Jönköpings län var 11 850 personer inskrivna arbetslösa vid månadens slut, vilket är marginell minskning jämfört med samma månad i fjol. Av länets arbetslösa var 54 procent män och 46 procent kvinnor.

Potentialen för arbetsmarknaden finns bland utrikes födda
Trots länets låga arbetslöshet är det stora skillander mellan grupper på arbetsmarkanden. Gapet mellan inrikes och utrikes födda ökar. Bland utrikes födda uppgår arbetslösheten till 23,9 procent av den registrerade arbetskraften, medan motsvarande andel för inrikes födda är 3,1 procent i januari. Detta innebär att länet har en något högre arbetslöshet bland utrikesfödda jämfört med rikssnittet på 22,1.

- Den stigande arbetslösheten för utrikesfödda ska ses i ljuset av att befolkningen i yrkesaktiv ålder ökar. Då arbetslösheten bland inrikes födda är låg, medför det att den stora potentialen för arbetsmarknaden finns bland utrikesfödda, säger Tomas Cederwall, arbetsförmedlingschef i Jönköping.

Ungdomar är vinnare på arbetsmarknaden
För länets unga (18-24 år) minskade antalet inskrivna arbetslösa med 8 procent i januari, jämfört med samma månad föregående år. Arbetsförmedlingens statistik visar att vägen till jobb är längre för de som inte har en avslutad gymnasieutbildning.

- Det är viktigt att satsa på en utbildning. Att dessutom ha arbetslivserfarenhet gör att man blir starkare i konkurrensen om jobb, fortsätter Tomas Cederwall.

Nu är det hög tid att söka säsongsjobb. Bland de lediga platser som anmäldes till Arbetsförmedlingen i januari var närmare hälften sommarvikariat. De flesta inom branscherna vård och omsorg, finansiell verksamhet och företagstjänster samt offentlig förvaltning.

Kort om januari månad 2017, Jönköpings län
(Inom parentes anges motsvarande siffror för januari månad 2016)

• 6,8 procent var inskrivna som arbetslösa (6,9)*

• 9,8 procent av ungdomar 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,8)**

Antal inskrivna arbetslösa uppgick till 11 840 personer (11 860)

• 1180 personer fick arbete (1220)

• 920 personer anmälde sig som nya öppet arbetslösa (840)

• 60 personer varslades om uppsägning (180)

*Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16-64 år
** Inskrivna arbetslösa som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 18-24 år

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU)

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

Kommentarer: Tomas Cederwall, arbetsförmedlingschef Jönköping, 010-488 91 15