Vad händer på arbetsmarknaden i Boden?

Report this content

Hur ser arbetsgivarna i Boden på framtiden, vilka kompetensbehov har de och planerar de att nyanställa? Det och mycket mer svarar Arbetsförmedlingen på vid en företagarfrukost i Boden. Vid presentationen deltar inbjudna representanter från kommun, myndigheter och näringsliv.

Under våren har Arbetsförmedlingen intervjuat nästan 700 arbetsgivare inom samtliga branscher i länet. Svaren har sammanställts i en prognos över utvecklingen på länets arbetsmarknad under det närmaste året.

Prognosen innehåller bland annat förväntad sysselsättning och arbetslöshet, bedömning av branscher, rekryteringsbehov och utmaningar på arbetsmarknaden i länet och i Boden.

Vid presentationen går vi igenom prognosen för arbetsmarknaden i Boden. Efter presentationen kommer vi att diskutera bland annat kompetensförsörjningen i Boden och hur samarbetet mellan Arbetsförmedlingen och arbetsgivarna kan förbättras.

– Vi har en urstark konjunktur i Norrbotten, säger Ann-Chatrine Granström, sektionschef vid Arbetsförmedlingen i Boden. Men bristen på arbetskraft med rätt kompetens gör att företagen inte kan växa. Och det är ett hot mot Norrbottens tillväxt och välfärd. För att klara det här måste vi bli bättre på att arbeta tillsammans, både i Boden och i Norrbotten.

Media är välkomna till presentationen.

Tid: Fredag 7 september klockan 8.45–9.30

Plats: Boden Business Park, lokal Berget, Teknikvägen 3, Boden

För kommentarer och information: Ann-Chatrine Granström, sektionschef i Boden, 010-486 62 93

Presskontakt: Lotta Edman, pressekreterare, 010-488 54 21