Folkhögskoleelever öppnar pop-up restaurang i Simrishamn

Samarbetet mellan Arbetsförmedlingen, ungsluss, lokalt näringsliv och Skurups Folkhögskola kring besöksnäringen har gett bra resultat. Tillsammans erbjuder man arbetssökande en studiemotiverande kurs med besöksnäringsprofil. I den första kursen som startade i våras deltog 13 deltagare och flera fick säsongsanställningar på restauranger i sydöstra Skåne. En ny utbildningsomgång startade i september. Som en del i denna kommer deltagarna att vid minst tre tillfällen öppna en
pop-uprestaurang, Brasseri Commis, i Simrishamn.

Elevrestaurangen är inhysta hos Hickory Bistro i Simrishamn där alla har praktisk undervisning i ämnen med betoning på restaurang. Datum som just nu är bokningsbara kvällstid med 20-25 gäster är 24/10, 31/10 och 7/11

Besöksnäringen har ett stort behov av arbetskraft och kock har till exempel varit ett bristyrke under många år. Tanken med studiemotiverande kurser på Folkhögskolan är just att motivera till vidare arbete och studier.

För kommentar:
Anna Hennix, Skurups Folkhögskola, 073-8313323Jan Andersson, företagsrådgivare, Arbetsförmedlingen, 010-486 4671
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, Arbetsförmedlingen: 010-486 9720