Helsingborg och Höganäs testar digital rekryteringsguide för småföretagare

Report this content

Rekryteringsguiden är en ny digital tjänst som ska underlätta för småföretagare. I Skåne är Helsingborg och Höganäs kommuner först med att testa. Tjänsten har Arbetsförmedlingen utvecklat för att underlätta och förenkla matchningen mellan arbetsgivare och arbetssökande.

– I samarbete med Arbetsförmedlingen kan vi nu genom stadens kanaler erbjuda Helsingborgs företag en digital rekryteringstjänst. Kompetensförsörjning är en fråga som kräver samarbete för att lösas, och detta är ett sätt att skapa möjligheter för såväl företag som kandidater, säger Emma Frank Landgren, näringslivsutvecklare, Helsingborg stad.

– Det är jättekul att kunna erbjuda kommunens företag denna tjänst. Arbetsförmedlingens rekryteringsportal gör det enkelt för företag att hitta rätt rekryteringsmetod och därmed också att hitta just den kompetens man söker, säger Johan Bringle, näringslivsutvecklare i Höganäs kommun.

Sedan förra veckan finns tjänsten tillgänglig på Helsingborgs och Höganäs kommunala webbplatser under service till företag. Många nya arbetstillfällen skapas just hos mindre företag, men samtidigt kan det vara svårt att hinna lägga tid på rekryteringar.  Inom många branscher är det dessutom brist på kompetens.

– Rekryteringsguiden ska göra det enklare för småföretagare och det känns väldigt bra att i samarbete med kommunerna göra våra digitala tjänster ännu mer tillgängliga, säger Vesna Mellström, företagsrådgivare från Arbetsförmedlingen

Rekryteringsguiden lanserades på Arbetsförmedlingens webbplats under hösten 2018. Användandet har ökat organiskt och under januari månad 2019 nyttjades tjänsten av 6 000 användare. I guiden kan man göra geografiska sökningar baserat på yrke och få förslag på vilken rekryteringsmetod som passar bäst.  Förslagen grundar sig på statistik och prognoser som är dagsaktuella för arbetsmarknaden från Arbetsförmedlingen, Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket. På så sätt kan företagare bli mer effektiva i sin rekryteringsprocess. Tjänsten väger in kriterier som arbetsmarknadsprognosen, geografisk placering och kunskapskrav och föreslår den lämpligaste rekryteringstjänst som Arbetsförmedlingen kan erbjuda. 14 kommuner är med i testpiloten.

Johan Bringle, näringslivsutvecklare, Höganäs kommun, 042-337599
Emma Frank Landgren, näringslivsutvecklare, Helsingborg stad, 0708-645979