Stor brist på arbetskraft – IT-mässan i Lund erbjuder unik mötesplats för rekrytering

Report this content

Torsdag 28 september är det dags för den elfte IT-mässan på Ideon i Lund. Drygt 60 arbetsgivare erbjuder cirka 700 lediga tjänster. Intresset är stort och mässan blev snabbt fulltecknad. Bristen på IT-kompetens gör att många ser personliga möten på mässan som en effektiv och värdefull rekryteringsväg. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Merparten av företagen kommer från Skåne, men också övriga landet samt Danmark. Även tyska företag erbjuder lediga tjänster via Eures-rådgivare på plats. Många företag återkommer år efter år, samtidigt som nya företag vill vara med.

Erfarna personer står högt på arbetsgivarnas önskelista, men även personer med mindre erfarenhet inom IT har goda jobbchanser. Hård konkurrens gör att företagen har allt svårare att hitta exakt den kompetens de söker. Det gör att även de med mindre erfarenhet, men med utvecklingspotential kan vara personer som företagen väljer att satsa på.

– Många företag anser att IT-mässan ger en unik möjlighet att träffa rätt person direkt på plats, vilket gör rekryteringen snabb och effektiv, eftersom det inte bara handlar om kompetenser utan att hitta rätt person till teamet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

– Många företag söker spetskompetens och då kan det personliga mötet vara ett bra komplement till andra rekryteringsformer, säger Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

– IT-mässan är ett viktigt skyltfönster mot omvärlden att Lund med omnejd erbjuder många spännande tjänster inom IT-området. Lund bygger framtiden, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.

Alla intresserade som söker arbete inom IT är välkomna på mässan.

Information om företag och kravprofiler finns på www.itmassa.se

Tid: Torsdagen 28 september klockan 10-13
Plats: Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund

Obs! Klockan 11 finns representanter för Arbetsförmedlingen, Ideon Science Park och Lunds Kommun vid caféet om media har frågor.

Fakta: Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun. Företagen söker bland annat mjukvaru-, system-, app- och webbutvecklare, ingenjörer inom systemutveckling och elektronik, testare, testledare, it- och nätverkstekniker.

Företag och utställare (reservation för sena ändringar):
Absalon International, Actimo Aps, Advicon, Alten, Assa Abloyt Entrance, Atea, Avalon Innovation, AXIS, Bosch, Capgemini, Castra, Centric, Combain, Combitech, Concentrix, Connectitude, Contribe , Cybercom, Data ductus, Devoote, DFIND, Dvel, EC Konsult, Edument, Elicit , Eures DE, Execute dk, Exakt IT, Experis, Geniebelt, Glimworks, Hays, HiQ, Human IT, IBM Client Innovation Center,  IKEA,  ITFokus , Konsultbolag1, Lundinova, NEODEV, New Seed IT Solutions, Payex, Playtech, Poolia , Qlik, Riktiga konsulter, Secure Link, Service Well, Sellegi, Sigma Connectivity, Student Consulting, Talent Trek, Third Base, Tieto, WISE IT, Wizdom A/S, Volvo Cars, Work in Denmark, XLENT, ÅF

Emma Lindgren, Strateg Företagsrelationer, Arbetsförmedlingen Lund 010-488 05 23
Mia Rolf, CEO Ideon Science Park, 0709-100 111.
Presskontakt:  Lena Lithner Soutkari,  Arbetsförmedlingen, 010-486 9720