Här finns jobben i Södermanland

Sjuksköterska, lärare och ingenjör, det är några av framtidsjobben i Södermanlands län. Det visar Arbetsförmedlingens Jobbmöjligheter i Södermanland som beskriver jobbmöjligheterna för ett stort antal yrken i länet.

Målgruppen för Jobbmöjligheter är bland annat ungdomar, personer som vill byta jobb och utbildningsplanerare. Men den är användbar för alla som vill ha en snabb översikt för många av de yrken som finns på arbetsmarknaden.

- Här i Södermanland är jobbchanserna goda för bland annat ingenjörer, lärare och många yrken inom socialt arbete, sjukvård och omsorg, säger Jens Lotterberg, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Många jobb inom vård och teknik
Det är stor brist inom många av de vanliga vårdyrkena som sjuksköterska och läkare, men också inom kommunala verksamheter där det är särskilt stor brist på socialsekreterare och förskollärare. Behoven av undersköterskor har ökat och är nu ett bristyrke i länet. Även inom områdena data, teknik och bygg finns goda chanser till jobb.

Inom tillverkningsindustrin riskerar dock antalet jobb att minska. Här påverkas tillverkningsföretagen av den europeiska marknaden, som just nu har en långsam återhämtning. Lagerarbetare och truckförare är ett par andra yrken med sämre jobbchanser, eftersom det är många som söker jobb med den inriktningen.

Viktigt med gymnasiekompetens
För många yrken med bra jobbchanser räcker det med gymnasiekompetens, men för den som saknar gymnasiekompetens är arbetsmarknaden tuffare.

- Det är viktigt att ha fullständig gymnasiekompetens, för det är sådant som arbetsgivare tittar på, säger Jens Lotterberg. Då har man även skaffat sig en möjlighet att söka bland hundratals olika eftergymnasiala utbildningar i landet.

Jobbmöjligheter i Södermanland bifogas.

För mer information:
Jens Lotterberg, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 66 68, jens.lotterberg@arbetsformedlingen.se

Presskontakt:
Anneli Hedlund, press- och informationsansvarig, 010-487 66 23

Exempel på yrken med goda jobbchanser i Södermanland
(Ingen rangordning mellan yrkena)

Lastbilsförare

Lastbilsmekaniker

Betongarbetare

Sjuksköterskor

Läkare

Kockar