Säljrekrytering med garantilön

Det finns en ständig efterfrågan av säljare som vill jobba mot 100 procent provision medan efterfrågan hos arbetssökande är väldigt låg på dessa jobb. Arbetsförmedlingen Stockholm City arrangerar nu en rekryteringsträff där alla de 50 jobb som finns att söka har garantilön.

– Vi vill att en jobbsökande som kommer hit ska mötas av seriösa jobberbjudanden, säger Kamyar Zarrin, arbetsförmedlare och ansvarig för träffen. – På den här träffen erbjuder alla arbetsgivare en garantilön motsvarande Almegas kollektivavtal. Antingen timlön eller månadslön, i år är månadslönen 17 300 för heltid om du är över 24 år. Vår policy att i första hand bjuda in företag som erbjuder garantilön tror vi är ett bra grepp för både arbetsgivare och kandidater. Det blir bra matchning och vi får två nöjda kunder.

Att hitta säljare som kan göra ett långsiktigt bra jobb upplever många arbetsgivare som svårt. Många gånger är de som passar bäst för yrket inte alls medvetna om att de passar för det. Flera arbetsgivare som deltar på rekryteringsträffen erbjuder internutbildning för de som är nyfikna på säljjobb men som kanske inte har tidigare erfarenhet. Ett företag söker säljare till sin juridiska tidskrift Legally Yours.

Vår tidning har tidigare varit kostnadsfri men nu har vi övergått till betald prenumeration vilket innebär att över 16 000 läsare ska kontaktas, säger Jenny Walthersson, ansvarig för rekryteringen på Blendow Group som äger tidningen. – Den säljare som börjar hos oss genomgår både en intern säljutbildning och en produktutbildning för att bli kunnig om våra produkter och kunna bli en ambassadör för dem. Vi erbjuder också våra läsare kurser och utbildningar så det finns även utvecklingsmöjligheter på längre sikt.

Ofta är god svenska ett krav för att arbeta som säljare men den här gången deltar en arbetsgivare med helt andra krav.

– Det är verkligen roligt att kunna erbjuda bra säljjobb där svenska inte behövs, vi har många duktiga marknadsförare som är arbetslösa på grund av det. Företaget Universum har 10 jobb där kravet är kunskap i ett av 13 språk. Till exempel arabiska, hindi, holländska, japanska, kinesiska, koreanska, portugisiska och ryska. Verkligen roligt, avslutar Kamyar Zarrin.

Rekryteringsträffen är onsdag 25/9 klockan 13 på Arbetsförmedlingen City, Tunnelgatan 3.

Om rekryteringsträffen: Kamyar Zarrin, arbetsförmedlare, 010-487 6248

Presskontakt: Joakim Nordblom, press- och informationsansvarig Stockholm, 010-488 3905

Citat

Kamyar Zarrin, arbetsförmedlare